Szegény gazdagok

Ez volt a Szegénység blog. És most újrakezdtem.

szegenygazdagok @ gmail . com

Friss posztok

Utolsó kommentek

  • adele: @loláb: 2013-ban olvasva ezt... vegyünk fel devizahitelt, mert az jó lesz... ne törlesszünk elő...... (2013.05.03. 22:26) Stoppolás
  • Zabaalint (törölt): @Kiszámoló: A matematika inkább alul van súlyozva a közgazdász képzésben. A megoldás nem az, hogy... (2013.01.30. 12:23) Lébecoló diákok
  • suzildi (törölt): Én is régebben olvastalak... :) (2013.01.04. 08:53) Új alapok
  • kvp: "nem becsülhető, hogy adott szakmából mennyi kell jövőre vagy öt év múlva." Orvosbol, tanarbol ke... (2012.12.21. 04:46) Lébecoló diákok
  • BA2017: @kvp: Régen tervgazdaság volt, becsülhető volt a munkaerőigény, ma piacgazdaság van, nem becsülhet... (2012.12.20. 21:23) Lébecoló diákok
  • Utolsó 20

Feedek

Mit tanultam az egyetemen?

2008.10.03. 04:00 Szegényember felesége

Offtopik poszt arról, hogyan lettem értelmiségi / hogyan nem lettem értelmiségi / hogyan lettem nemértelmiségi. (Ízlés szerint választandó.)

Érettségikor úgy éreztem, hogy összeállt a fejem a világ képe. Lett világképem, vagy mi.

Egy eminens, de átlagos gimnazista szintjén tudtam minden tantárgy anyagát. A tételek kidolgozása és megtanulása után úgy éreztem, okosabb vagyok, mint... mondjuk egy ötödikes. Jól összeállt minden. És ez olyan jó érzéssel töltött el.

Az egyetemen csillogó szemmel hallgattam végig az első szemesztert, büszke voltam, hogy ott lehetek. Az első évfolyamdolgozatba minden tudásomat beleadtam. Úgy éreztem, ez volt addigi életem legnagyobb teljesítménye. Az előadó meg leordította az egész évfolyamot, miután elolvasta az irományainkat. - Maguk idióta óvodások, semmit nem fogtak fel az anyagból. Mindenkit ki kellene rúgni innét.

Akkor a tanár egy sokkoló erejú húsz percben elmondta mindazt, amit aztán az összes többi tanévben gyakoroltunk.

Azt mondta el kerek, világos, érthető mondatokban, hogy mindaz, amit az általános iskolában és középiskolában tanultunk hülyeség. Megtanították nekünk, hogyan kell végletekig leegyszerűsített, előre megírt felvilágosodás kori és marxista sémák szerint gondolkodni. Pedig nem kell. Sőt hülyeség. Gyávaság. Ostobaság. Gyengeség. Ámde biztonságos.

És valóban, az egyetem alatt szép lassan kiderült, hogy semmi sem úgy van, ahogyan azt az egyébként igen progresszív középiskolámban tanították.

Például kiderült, hogy nincs ilyen, hogy feudalizmus. Mondjuk, hogy van, de akkor sem olyan, ahogyan megtanultuk anno. Hűbéri lánc? Baromság. Volt valami ilyesmi, de minden területen másféle volt, olyan változatot, amint a tankönyvek írnak, soha sehol egyetlen kutatás sem fedezett fel.

Szégyenszemre épp az én dolgozatomból emelt ki egy szófordulatot a professzor, hogy azzal példálózzon: fontos, hogy küzdjünk a társadalmi előítéletek ellen. A professzor megrökönyödött. Mi a baj az előítéletekkel? Előítéletek nélkül borzalmas lenne az életünk. Ha nem ítélnénk a látszatból, minden vicsorgó, nyáladzó ebet meg akarnánk simogatni. Az előítéletek segítenek abban, hogy tájékozódjunk a mindennapjainkban, és könnyebben hozzunk meg döntéseket. Koszos ruhájú asszonyt nem szeretjük, nem lesz belőle gondos feleség és háziasszony. Mi a baj az előítéletekkel?

Kiderült, hogy nincs olyan, hogy alany, állítmány. Hanem topik van, kvantor van, meg fókusz van. Mostanában. De szinte biztos, hogy kétszáz év múlva majd más lesz.

Kiderült, hogy semmi baj azzal, hogy cuki, édi, szupcsi. Ettől még nem romlik le édes anyanyelvünk. Akit mégis zavar, az hívja a rovart rovátkolt baromnak.

Kiderült, hogy nincs két egyforma történelem. Olvass bele egy román vagy egy szlovák történelem tankönyvbe, mit írnak a mi Mátyás királyunkról! Ki dönti el, hogy melyik a hiteles? Akkor is azt gondolnánk a középkori emberről, hogy buzgón vallásos volt, ha történetesen nem szerzetesek, hanem mondjuk kurtizánok írták volna a krónikákat?

Kiderült, hogy minden, amit addig gondoltam a világról, az teljes tévedés. Összetörtem. Eltartott egy fél évig, amíg feldolgoztam a traumát. Azóta sokat kérdezek, és csak nagyon ritkán állítok.

Értelmiségi-e vagyok?

271 komment

Címkék: tanulás egyetem iskola történetünk értelmiség

A bejegyzés trackback címe:

https://szegenygazdagok.blog.hu/api/trackback/id/tr79693414

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Alex Ash 2008.10.03. 11:51:59

"8db elvegzett altalanossal szenyor szoftvermernok es nalam idosebb ketdiplomas programozo-matematikus fonoke vagyok. Akkor en most sikeres-e vagyok? :)"
Nyilván. De nem hiszem, hogy azért lennél az, mert nincs diplomád, sőt érettségid se.

De ez nem azt jelenti, hogy 8 általánossal sikeres, és jó életet lehet _bárki_.
Churcill is zabált, ivott és szivarozott, és 9x évet élt - de nem azért mert zabált, ivott és szivarozott, hanem _annak ellenére_!

Bobby Newmark 2008.10.03. 11:52:11

"de azért jó filmet nézni, regényt/újságot olvasni, színházba járni, mi? "

Na, ezeket pont nem bölcsészek gyártják.

vero 2008.10.03. 11:52:50

lac 2008.10.03. 11:23:05 // :o)) , Tényleg!

Azu, hogy ma az értzelmiségi kifejezés inkább negatív felhanggal jön, a világunk "leócsításának" (copyright Medgyessy Pí.) egyenes következménye.

Meglegyen a lé, mert különben senki vagy, akár éhen is dögölsz.

Ha 18 éve valóban tudásalapú társadalom épülne Mo.onn és K+F re menne a gdp jelentős része, nem segélyre meg mutyira, akkor épp fordítva, pozitív töltetű lenne a hangsúly.
Így valóban csak a polgazd, meg a népművelő maradtak az értelmiségi esernyő alatt.
Ők meg ugye nem termelnek pénzt.

Alex Ash 2008.10.03. 12:03:39

"Ha 18 éve valóban tudásalapú társadalom épülne Mo.on ... Ők meg ugye nem termelnek pénzt."

Tehát az a lényeg, hogy mennyi pénzt termelnek... gondolom azonnal, vagy azért hosszabb távban is gondolkozhatunk?

Zsüli 2008.10.03. 12:07:39

Mélyen egyetértek The King & Kinga-val!

::ennyi::

KiNG 2008.10.03. 12:13:42

No látod, Zsüli :)
Annyit kell elismerni, hogy az értelmiség szónak semmi köze az értelemhez. A többi érv csak ebből a megállapításból kiindulva levezethető és bizonyítható.

Loga 2008.10.03. 12:15:36

"Kiderült, hogy minden, amit addig gondoltam a világról, az teljes tévedés. Összetörtem. Eltartott egy fél évig, amíg feldolgoztam a traumát. Azóta sokat kérdezek, és csak nagyon ritkán állítok."

Nem derült ki, hanem ezt mondták.
Hittél a tehetségtelen tanárodnak, de legalábbis alkalmazkodtál az egyetem során, elvégezted, és jól tetted.

Aztán egyetemen után megint új helyzet állt elő, mégsem hiszel a húsbavágó tényeknek: nincs szükség tanárra. A tanár itt az aljanép. Itt.

Kinga és Kingané példája jó illusztrálja, hogy itt annyit érsz, amennyit kapsz a munkádért, tehát, annyira vagy megbecsülve, mint a bkv-ellenőr. Neki az érték = pénz, szóval lelki cizelláltságban (és értékben) nem emelkedett felül egysejtű felmenőin, de a gyakorlatban sajnos igaza van.

Én azt mondom, alkalmazkodj a helyzethez, ismerd fel, hogy a hely és a szakmád emberi körülmények közt NEM összeegyeztethető, tehát EGYIKET meg kell változtatnod.

Kicsit sajnálom is egyébként The King és Kongot, csakis azért nem tudhatja, hogy máshol nincs sárba tiporva az olyan értelmiségi szakma, mint az orvos, tanár, festő, zongoraművész, kutató, stb., mert nem járt még máshol a munkahelye és a lakása közti egyenes szakaszon kívül.
Szerintem ő nagyon szegény, bármennyit keres.

Mekkora lenne a döbbenete, ha látná, hogy meg lehet élni nagyon jól, nem magalázva ezekből a felesleges szakmákból!

És nem mellesleg az országunk átlagos tahósági fokát, elmaradottságát nem a kutyaszar, hanem a másik véglet, a büdösbunkó elit jelzi leginkább, lásd. "lenyírom a birkákat".

"Értelmiségi-e vagyok?"

Igen és ne add föl, változtass, alkalmazkodj.

worker 2008.10.03. 12:25:33

"Egy egyetemi vagy főiskolai tanári diplomával mi a fenét lehet csinálni, ha nem akarsz tanítani. Semmit, mert nem értessz semmihez, de legalább értelmiséginek mondhatod magad."

Na ehhez, csak anyit, hogy (hagyjuk a helyesírást) pl. mi a jófrancot kezdesz egy hegesztőtanfolyammal, ha nem akarsz hegeszteni? Az már gázosabb, ha tanítani akarsz, de nem tudsz, mert nincs rá igény. De ezzel nem diploma-nem diploma kérdése, hanem jó szakma, meg rossz szakma kérdése. Ugyanolyan nehéz munkát találni technikaszakos tanárként, mint varrónőként.

Azzal meg baromira egyetértek, hogy az én szememeben az értelmiségi az, aki alapvetően szellemi foglalkozást végez, de rendelkezik széleskörű, legalább alapvető műveltséggel. Az én szememben nem értelmiségi a színész, aki nem tudta a középiskolát elvégezni, mert matekból, fizikából megbukott, de ne értelmiségi az a mérnök sem, aki életében csak szakkönyvet olvasott. Ezek lehetnek jó szakemberek, de nem értelmiségiek az én értelmezésemben.

2008.10.03. 12:26:08

Csodálkozva olvasom, hogy némely magyar egyetemen épeszű előadók próbálják gondolkodásra kényszeríteni a hallgatóságot. T. blogíró szerencsésnek mondhatja magát, hogy ilyen helyen tanulhatott. Tegyük azért hozzá, hogy nem minden annyira lötyi, mint ahogy az írásban szerepel. Vannak tények és ha valaki kellő tudással rendelkezik, akkor mindegy mit ír a szlovák, román, de tegyük hozzá, éppúgy a magyar tankönyv, ki tud alakítani egy elfogadható képet Mátyás királyról. Persze semmi sem abszolútum, hanem csak az éppen legjobban alátámasztott és még meg nem cáfolt nézet.

napazapa 2008.10.03. 12:26:21

Úgy döntöttem, hogy beokoskodok ide, annak ellenére, hogy nem szeretem a hosszú idegen szavakkal páváskodó álértelmiségieket - olyanokat, akinek magam is tűnök majd.

De te, kedves posztíró, a legnagyobb értelmiségiek közé léphetsz, ha felismered a tudományosság társadalmi kivetülését, a sematikus anti-relativizmust. Ez a már-már platonista ragaszkodás az "egyigazság" biztonságához jellegzetesen európai szülemény; a humántudomány (ha von olyan egyáltalán) mai egén épp ez a legnagyobb ellentmondás az amerikai/angolszász és európai gondolkodás/tudománycsinálás között. Az amerikai pragmatizums mutatott rá (dewey, quine, rorty), hogy akár elképzelhető lenne egy anti-monadisztikus (na ezért tényleg bocsi) didaktika is: tehát nem kell ám mindenáron a gyerekek fejébe ültetni eredendő felsőbb jók vagy a "gonoszság" archetípusát ahhoz, hogy egészséges társadalmi lény szülesség belőlük.Hasonlóképpen, az oktatás sematizmusa és az "általános műveltség" erőszakos felépítése akár káros is lehet a gyerek morális / társadalmi fejlődésére.
Valami ilyesmi a kreditrendszer elvi alapja: tanuljon azt, amit akar. NA ez nálunk, az európai, ráadásul posztszoc bürokráciában nem megy. Elég ha egy általános egyetemi anomáliára gondolunk, mint például a "kötelezően választható tanegység".

Bambano 2008.10.03. 12:26:49

Ha az, amit középiskolában tanultál, hülyeség, akkor egyrészt lehet benned a hiba, meg lehet a középiskolában. Amit én tanultam középsuliban, az nem volt az, meglehet azért, mert az a középsuli, amiben tanultam, top3-as volt az országban.

Másrészt ha te attól érzed magad értelmiséginek, hogy nem alany meg állítmány, hanem fókusz, akkor meg is érdemled, hogy szegénységblogot vezess. Arról is vitázni lehetne, hogy ebben az esetben értelmiségi vagy-e vagy csak simán sznob.

Laurelin 2008.10.03. 12:29:31

Hmm mindig elgondolkodtat a dolog, hogy miért érzik egyes pályák követői egy másik diploma lekicsinlését kötelezőnek. A világ teli van hasznos gazdasági diplomát végzettekkel. De mégis miért van az, hogy mig túltermelés van élelmiszerből, a harmadik világ lakói éheznek? Ejnye az a sok hasznos diplomás ember miért nem tesz valami hasznosat?
Én csak ülök az ágon a körmömet reszelgetem és hülyeségeket beszélek. diplomám nincs. (még)

bendegúz 2008.10.03. 12:37:41

King @ Kinga, múlandó dolgok után kapkodsz, azt hiszed van valamid és mégis üres a kezed.
Sajnállak azért, mert szenvedni fogsz majd, amikor az új generáció félrelök és nem lesz semmid legbelül.
Persze biztos van, aki irigyel téged, végülis, úgy hírlik, boldogok a lelki szegények, de majd felnősz, és talán felébredsz egyszer...

Laurelin 2008.10.03. 12:38:03

Ja és K&K

Kínai tanítás - A pénz...


Vehetsz házat, de otthont nem...
Vehetsz ágyat, de álmot nem...
Vehetsz órát, de idõt nem...
Vehetsz könyvet, de tudást nem...
Vehetsz pozíciót, de tiszteletet nem...
Megfizetheted az orvost, de az egészséget nem...
Megveheted a lelket, de az életet nem...
Megveheted a szexet, de a szerelmet nem.
Ennyit az anyagiakról. Nem létezhetsz nélküle, de a pénzen tl is van élet.

Loga 2008.10.03. 12:42:12

napazapa, hozzászólásodban indokolatlanul gyakoriak az idegen szavak, mind szemantikai, mind szemiotikai szempontból.

napazapa 2008.10.03. 12:43:26

Loga,
tudom. Ez a szép benne.

Phoenix 2008.10.03. 12:43:54

The King & Kinga!

Van egy mondás, ami tökéletesen illik rád:

"Aki másokat megvet, maga is megvetésre méltó."

MM 2008.10.03. 12:45:33

Az értelmiség egy társadalmi csoport, amely maga húzza meg a határait, és sajátos rituálék jellemzik. Egyedül nem értelmiségi senki. És nem egy értelmiség létezik véleményem szerint. Az már kérdés, hogy fontos-e értelmiséginek lenni. Szerintem nem feltétlenül. De mivel az értelmiség igyekszik a legképzettebb embereket begyűjteni, jól jöhet ha valaki ismeri a rituálékat.

Loga 2008.10.03. 12:49:34

napazapa

;)

Loga 2008.10.03. 12:53:59

" Bambano 2008.10.03. 12:26:49
Ha az, amit középiskolában tanultál, hülyeség, akkor egyrészt lehet benned a hiba, meg lehet a középiskolában. Amit én tanultam középsuliban, az nem volt az, meglehet azért, mert az a középsuli, amiben tanultam, top3-as volt az országban.

Másrészt ha te attól érzed magad értelmiséginek, hogy nem alany meg állítmány, hanem fókusz, akkor meg is érdemled, hogy szegénységblogot vezess. Arról is vitázni lehetne, hogy ebben az esetben értelmiségi vagy-e vagy csak simán sznob. "

-

Azt hiszem, nekem ezzel megvan A Nap Legostobább Hozzászólása.
Köszönöm.

Egyik mondatának sincs értelme. :)

Én csakis azért reagáltam, mert az iskolád benne volt a top3-ban...
:D
(Jajj mit kapok ezért! :)

Kúrcsány Ferenc 2008.10.03. 12:56:35

Az igazi magyar értelmiségi alkoholista.

trey82 2008.10.03. 12:57:48

1. a prof szerint hülyeség sémákban gondolkodni - a skatulyázásra csak a hülye iskolások vannak rászorulva

2. a prof szerint a skatulyázás jó dolog, sőt, nélkülözhetetlen a túléléshez.


A prof tehát hülye. Sötét. Nagyon :)


De a maga kártékony, romboló módján, mint amikor egy gyarló ember lát valami rendezett szépet és frusztrált irigységében elkezdi rombolni.

Persze csak azt lehet rombolni ami van.


PS: magyar véreim,


észrevettétek már hogy a

1, "minden állítás igaz"

és a

2, "semelyik állítás sem igaz"


állítások egymást ikertestévrei?

Bambano 2008.10.03. 12:58:13

Loga: ha nem tudod értelmezni a mondatokat, milyen alapon mondod, hogy ostoba? Ha joggal mondtad, hogy ostoba, miért írod, hogy egyik mondatának sincs értelme?

Vodor 2008.10.03. 13:01:16

Valaki mondja már meg, hogy jön ide az, hogy sikeres-e valaki, vagy sem? Mennyit keres, hány embert ugráltat stb.?

Most komolyan, mi köze ennek ahoz, hogy valaki értelmiségi vagy sem?

The King & Kinga!
A paranoiád kicsit eluralkodott rajtad, lassíts, pls!

trey82 2008.10.03. 13:05:37

egyébként nekem régen volt egy megfigyelésem, miszerint minden bölcsész addig fejlődhet élete során amíg el nem jut a végső felismerés stádiumába, miszerint MINDEN RELATÍV.

Ennek szokásos mellékhatásaként elkezdenek drogozni, emelkedett tudatuk számára a banális létezés ugyanis egész egyszerűen rangon aluli, elviselhetetlen.


Én a realista persze azt mondom nekik hogy minden ABSZOLÚT is egyben: dobjanak egy 40 kilós vasgolyót a lábukra és mondják hogy "ez a vasgolyó például a NAP tömegéhez képest elhanagyolható tömegű, tulajdonképp nem is létezik tehát - hisz minden RELATÍV"

Mire én: Ok bölcsész, de akkor miért ordítassz most?


Csak nem mert minden mégiscsak abszolút? :)

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2008.10.03. 13:15:50

bambano, te honnan tudod, hogy nem volt hülyeség, amit a középiskolában tanítottak?

Mert benne volt az első 3-ban? Mármint milyen listán? És az első 10, 20 vagy 50 gimnáziumban tanítják az abszolut igazságot? Vagy mennyivel volt jobb az 1. és a 2., ha már Te is az abszolut igazságot tanulhattad?

Szerintem erre akartak rávilágítani... (persze lehet, hogy tévedek ezzel a "költő azt akarta mondani, hogy..." felvetésemmel.

Fenntartom: Az értelmiségi az, aki nem ringatja magát saját tévedhetetlenségének téves tudatába.

Persze lehet, hogy tévedek. ;)

trey82 2008.10.03. 13:19:49

"A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél

Fenntartom: Az értelmiségi az, aki nem ringatja magát saját tévedhetetlenségének téves tudatába.


Persze lehet, hogy tévedek. ;)"


Ahha, szóval értelmiséginek tartod magad! Most lebuktál!


Hogy útálom az ilyen beképzelt értelmiségieket akik értelmiséginek tartják magukat!


:D

Alex Ash 2008.10.03. 13:22:13

Kötélről én elhiszem, hiszen mint tudjuk volt gyerekszobája :)

trey82 2008.10.03. 13:22:27

"Fenntartom: Az értelmiségi az, aki nem ringatja magát saját tévedhetetlenségének téves tudatába.


Persze lehet, hogy tévedek."


PS: Imádom az ilyen Gödel-i csavarokat

Viviparus 2008.10.03. 13:22:56

szegényember felesége, te nem vagy véletlenül erdélyi?

Domonkos · http://ujakropolisz.hu 2008.10.03. 13:23:42

Feltevéseink vannak, amelyek nem tökéletesek. Tehát mindig változtatunk rajta, és természetes ha túllép az ember az iskolai tananyagon. Az a mostani civilizációs betegségünk része, hogy a világról gyerekkorban tanultakat nem csak bővíteni kell, hanem nagy részüket el is dobni...

Alex Ash 2008.10.03. 13:27:08

"Az a mostani civilizációs betegségünk része, hogy a világról gyerekkorban tanultakat nem csak bővíteni kell, hanem nagy részüket el is dobni..."

Ezért nem azt kellene mondania az egyetemi oktatónak, hogy "felejtsék el azt amit a feudalizmusról tanultak [maguk kis óvodások!]", hanem azt, hogy "azt már tudják milyen volt nagy vonalakban a feudalizmus, most akkor jócskán árnyalni fogjuk ezt a képet"....

a moziban is sportolók ülnek 2008.10.03. 13:29:06

mert itt mindenki sportoló

fárasztó egy reggel.... visszafekszek

KiNG 2008.10.03. 13:30:26

$$ Loga 2008.10.03. 12:15:36

:: Neki az érték = pénz
Nana. Én azt mondom, hogy minden kifejezhető pénzben. És a minőségibb közgazdászok is.

:: lelki cizelláltságban (és értékben) nem emelkedett felül egysejtű felmenőin
Az én felmenőim nagyon is ravasz és furfangos emberek voltak, és én folytatom a hagyományukat. Gyönyörű életük volt.

:: Szerintem ő nagyon szegény.
Én, szegény? Az a szegény aki br. 65.500-ért robotol vagy 377-es órabérért dolgozik, és esetleg esélye sincs egyetemre menni vagy alig él meg a keresetéből.

:: "lenyírom a birkákat"
Ezt a Mária Terézia mondta, neki is bejött.

$$ bendegúz 2008.10.03. 12:37:41

:: múlandó dolgok után kapkodsz
Ezt mesélik már 2000 éve és még mindig nem múlt el...

:: azt hiszed van valamid és mégis üres a kezed
A kezem nem. A műveltségbukszám és az filozófiai-szociológiai tudományosságom lehet, de a kezem nem.

:: szenvedni fogsz majd, amikor az új generáció félrelök és nem lesz semmid legbelül.
Nem lök félre, mert megtanultam irányítani egyént, csoportot, közösséget. Mellesleg kiválóan értek a majmok és a birkák nyelvén. UHU-UHU! Beeeeee!

:: Persze biztos van, aki irigyel téged
Ez mindig hidegen hagyott. Én nem irigylek senkit, nem tudom milyen érzés lehet.

:: boldogok a lelki szegények
de azt nem mondta senki, hogy a lelki gazdagok nem azok...

:: de majd felnősz, és talán felébredsz egyszer...
Felnőttem és felébredtem 16 évesen

$$ Laurelin 2008.10.03. 12:38:03
Nem tanulok többezer éves hülyeségeket kiskukis, ferdeszmű emberektől, akik bölcsészek voltak, de már rég megholtak.

$$ Phoenix 2008.10.03. 12:43:54
Sose kértem, hogy tiszteljenek. Valamit Macchiavelli is írt erről...

trey82 2008.10.03. 13:32:56

"Alex Ash

"Az a mostani civilizációs betegségünk része, hogy a világról gyerekkorban tanultakat nem csak bővíteni kell, hanem nagy részüket el is dobni..."

Ezért nem azt kellene mondania az egyetemi oktatónak, hogy "felejtsék el azt amit a feudalizmusról tanultak [maguk kis óvodások!]", hanem azt, hogy "azt már tudják milyen volt nagy vonalakban a feudalizmus, most akkor jócskán árnyalni fogjuk ezt a képet"...."


Ha valaki ránéz egy ország úthálózati térképére, akkor joggal mondhatja hogy a térkép NEM TELJES. (nincsenek rajta épületek, állatok, emberek, de még járművek sem, pedig ezek a valóságban nagyon is ott vannak)


De itt a "nem teljességnek" célja van: elválasztani a lényegest a lényegtelentől, hogy egyszerű, áttekinthető legyen ami látni akarunk.


A térkép lehetne persze TELJES: ezt hívják 1-1 méretarányú térképnek.


No vajon miért nem készít ilyet senki? :) Biztos mert az emberek buták...

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2008.10.03. 13:33:50

Igen trey82, jól látod, saját magam értelmiséginek tartom. Ebben mi a lebukás?

Te minek tartod magad? Miért baj, hogy én értelmiséginek tartom magam? Szerinted én utállak azért, mert annak tartod magad,... izé, aminek tartod?

Ha már felmerült: Kétgyermekes apa, értelmiségi ateista, hetero, kispénzű, magyar, geek-nek tartom magam, nagyjából ebben a fontossági sorrendben. Akinek volt gyerekszobája! ;)

KiNG 2008.10.03. 13:33:52

$$ Vodor 2008.10.03. 13:01:16
Jajj, csak a lehúzós és csóró kurvák kíméljenek, minden mástól nem félek.. A haszontalan műveltségemet meg jöhetnek lopni, a tájékon nem találnak semmit :o)

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2008.10.03. 13:35:19

Alex Ash // Hosszútávra? Ebben az országban? Na ne viccelj?
A lé rögtön kell. MOST! Hát nem érted? Értelmetlenségi vagy?

Bambano 2008.10.03. 13:35:47

ALTR: onnan, hogy a mai napig tudom használni azokat a dolgokat, amiket ott tanultam. Nem mindent, de a többségét igen.

A gimnáziumok, miután szakképesítést nem szoktak adni, egy érdemi feladattal rendelkezhetnek: felkészítenek az egyetemre. Ma már nem annyira jó csak gimnáziumi érettségivel rendelkezni. Ergo a gimnázium legjobb mérőszáma az, hány tanulóját veszik fel egyetemre.

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2008.10.03. 13:38:07

Örök mondás:
Az értelmiség előtt 2 út áll: az egyik az alkoholizmus, a másik járhatatlan.

Loga 2008.10.03. 13:40:13

OFF

Bambano

"Ha az, amit középiskolában tanultál, hülyeség, akkor egyrészt lehet benned a hiba, meg lehet a középiskolában."

- nem ő állította ezt, tehát nem értetted, vagy nem akartad érteni, hogy mit írt, a következtetésed tehát hibás és ostobán gonosz.

"Amit én tanultam középsuliban, az nem volt az, meglehet azért, mert az a középsuli, amiben tanultam, top3-as volt az országban."

- az előző ferdítésedből indulsz ki, hogy bezzeg nálad, az indoklásod pedig nagyképű és értelmetlen.

"Másrészt ha te attól érzed magad értelmiséginek, hogy nem alany meg állítmány, hanem fókusz, akkor meg is érdemled, hogy szegénységblogot vezess."

- nem írta, hogy attól érzi magát értelmiséginek, sőt, nem is ő mondta, hogy "nem alany meg állítmány, hanem fókusz", tehát megint csak nem értetted vagy nem akartad érteni, hogy mit írt.
a következtetésed meg ismét csak nagyképű és aljas.

"Arról is vitázni lehetne, hogy ebben az esetben értelmiségi vagy-e vagy csak simán sznob."

- aljas, ostoba, nagyképű "költői kérdés", értelmetlen, ellentmondásos, szar koholmányokra építve.


Na, mit hagytam ki, mit nem értettem?

bedoboember 2008.10.03. 13:40:55

" Laja123 2008.10.03. 11:41:46
Az egyetem pont arra való, hogy megtanítson önállóan gondolkodni. Nem csak azt, hogy oldj meg egy feladatot ideális esetben, hanem azt is, hogy mindig keresd a legjobb megoldást. Ehhez pedig vagy így, vagy úgy le kell rombolni a korábban begyöpösödött sémákat.
Részemről teljesen meg tudom érteni az idézett tanárurat.
És a kérdésre a válasz, hogy értelmiségi vagy-e: igen, jó uton jársz felé. A megértés kétellyel kezdődik."


Ehhez nem kell egyetem.

trey82 2008.10.03. 13:42:03

"A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél

Igen trey82, jól látod, saját magam értelmiséginek tartom. Ebben mi a lebukás?

Te minek tartod magad? Miért baj, hogy én értelmiséginek tartom magam? Szerinted én utállak azért, mert annak tartod magad,... izé, aminek tartod?

Ha már felmerült: Kétgyermekes apa, értelmiségi ateista, hetero, kispénzű, magyar, geek-nek tartom magam, nagyjából ebben a fontossági sorrendben. Akinek volt gyerekszobája! ;) "


naa, én csak vicceltem és/vagy provokáltam. sikerrel.


minek tartom magam? háát...most hogy kérded, épp az entrópia világrendező végső elvétől végleg elszomorodó búsuló magyarnak :(

S. M. 2008.10.03. 13:42:56

Nagyon jó írás, jól van megfogalmazva!

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2008.10.03. 13:43:52

Bambano: Az utóbbi évek folyamatait tekintve szinte indifferens, hogy mennyit vesznek fel, sajnos az is, hogy mennyien végzik el. Épp arról van szó, hogy a diploma egy nagy nulla.

Persze az államnak olcsóbb eldugni egy csomó munkanélkülit 5-6-8 évre (melyik hallgató mennyire kreatív a bennmaradás lehetőségeiek megjátszásában). Gondolj bele: Dolgoznod kéne érettségitől mondjuk 60 éves korodig. Ez 42 év. Eltünksz 6 évre egy egyetem padjai közt, aktív korod 14%-át máris nem munkanélküliként, hanem hallgatóként töltöd. Állambácsinak meg kerültél mondjuk 1 milliójába, és még az is lehet, hogy lesz belőled valaki, akit képzett munkaerőként az ezért(???) idetelepülő multiknak odavethet, ahol téged jól tartanak (anyagilag), és majd jó sokat költesz, ami fenntartja a mesterségesen túlpörgetett fogyasztás-alapú gazdasági modellt. Mert másra nem lesz időd, csak megjutatlmazni magad egy plazmaTV-vel, mert megérdemled...

Endre 2008.10.03. 13:44:45

lv 2008.10.03. 09:05:19
"Az hogy nem simogatok meg egy vicsorgó, nyáladzó ebet az nem előítélet, hanem tapasztalat."


szinténnemaz 2008.10.03. 09:09:30
"Nincs igazad. Az előítélet, hasonló korábbi tapasztalatokon nyugvó következtetés. Az előítélet egyáltalán nem biztos, hogy alaptalan. Ha alaptalan az előítélet, akkor a tapasztalat előbb-utóbb megváltoztatja, és az előítélet magától meg fog szűnni. Ha nem szűnik meg, akkor van alapja... mindig."

szinténnemaz-al értek egyet.
Az hogy nem simogatok meg egy vicsorgó, nyáladzó ebet, az akkor származna tapasztalatból, ha ezt az ebet már előzőleg simogattad volna (és jól megharapott volna)

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2008.10.03. 13:46:02

trey82 2008.10.03. 13:42:03

Hát, egy szmájli sokat segített volna? :)

DEGEC 2008.10.03. 13:47:20

annyit tanulhattal az egyetemen kb. mint amit most a munkaero piacon ersz.

450/h

Mit mond a frissen végzett munkanélküli bölcsész a frissen végzett állást kapott bölcsésznek? - Egy BigMacet és egy kólát kérek.

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2008.10.03. 13:49:17

Hű, degec, ez nagyon régi volt! :) De ha még most is igaz, akkor nem régi vicc, hanem népi bölcsesség...

Loga 2008.10.03. 13:50:35

"Én azt mondom, hogy minden kifejezhető pénzben. És a minőségibb közgazdászok is."

Szegény, szegény, The King és Kong.
Ne lepődj meg, ha ezek után tényleg sokan fognak itt téged sajnálni.

jacks_colon (törölt) 2008.10.03. 13:52:47

Nem tudom, ki az az értelmiségi. Azt tudom, hogy általában azok, akik annak tartják magukat, nem értelmiségiek, csak sznobok.

Ez a kategória ma már elég nehezen húzható rá emberekre. Valahol tényleg ott kezdődne a dolog, hogy kritikus gondolkodás, és folyamatos tanulás, tapasztalatszerzés. Aki "tudja" és megmondja a frankót, az legfeljebb megélhetési értelmiségi. Párválasztáshoz például kifejezetten előnytelen a kételkedő üzemmód :).

Természetesen ha a fentieket tartjuk mérvadónak, akkor a valódi értelmiségi ember eltűnik, mert egyrészt kívülről ő maga nem azonosítható be értelmiségiként, másrészt ő maga sem tartja magát annak.

Ez a kategória számomra hasonló a "művész" kategóriával. Arra használják, hogy tiszteletet próbáljanak ébreszteni vele. De ha valakinek erre egyáltalán szüksége van, ott a probléma egészen máshol keresendő.

Ezzel nem azt mondom, hogy veled (a bejegyzés írójával) bármi probléma lenne. A magyarországi elsznobosodott társadalomban nem csoda, ha az emberek alapvető értékekben kezdenek el kételkedni, és az elvárt, de eltorzult viselkedési formákat részesítik előnyben (pl. sznobizmus). Inkább nézz körül, hogy körülötted kik azok, akik fennhangon állítják magukról, hogy ők értelmiségiek, és nézz magadba: valóban olyan szeretnél lenni, mint ők?

Jómagam már voltam egyszer phd hallgató is, és ott kellett rádöbbennem, hogy a többi hallgatónak nem a tudás és az érdekes kihívás adja a motivációt, hanem a phd titulus társadalmi elismertsége.

Cas 2008.10.03. 13:53:38

Irigyellek, hogy ilyen tanáraid voltak, az más kérdés, hogy a valóban művelt emberek nem gúnyolódnak semmilyen formában, hanem dialógust kezdeményeznek. "Valóban így gondolja, kolléga? Indokolja meg! Biztos benne?". Senki sincs olyan helyzetben, hogy csak úgy nyakra-főre ossza az észt.
Persze, hogy a középkorban sem volt mindenki vallásos, de az igenis igaz, hogy a vallás (vagy esetleg az ellene folytatott harc) áthatott mindent, főleg a mai helyzethez képest. De ez természetes, a szekuláris állam egy hosszú-hosszú folyamat eredménye lehet csak, a vallásos közélet "természetes". Na és ha kurtizánok írják a krónikákat, akkor mi van? Apropó, miért gondolja a professzor úr, hogy egy kurtizán nem lehet vallásos? Minden elképzelhető foglalkozás mellett lehet vallásos valaki, van bőven példa mélyen vallásos kurtizánra, atomfizikusra és útonállóra is.
Egy értelmiséginek látnia kell, hogy az élet nagyon bonyolult kombinációkat is produkálni, ez az izgalmas benne.

DEGEC 2008.10.03. 13:55:21

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél 2008.10.03. 13:49:17

nekem ez jutott eszembe errol a postrol...
Illetva apam szava, tovabbtanulasom elott....
szerinte bolcsesznek azok tobbnyire lanyok mennek, illetve azok a szulok irassak be a lanyukat, akik majd az egyetm elvegzese utan jol ferjhezmennek es a ferjuk tartja el majd oket, es egy tarsasagban ne legyen ciki hogy az asszonynak csak erettsegije van...el tudja mondani magarol hogy ertelmisegi...:-P

azt tanacsolta, olyan palyat valassz amibol aztan meg is tudsz majd elni, hacsak nem vagy "mas":-P

Alex Ash 2008.10.03. 13:56:22

"a többi hallgatónak nem a tudás és az érdekes kihívás adja a motivációt, hanem a phd titulus társadalmi elismertsége. "

Na igen... itt is leírta valaki büszkén, hogy ő x diplomás embernek parancsol :)
A büszkeség bennünk van... :)

feco42 2008.10.03. 13:57:47

" jacks_colon 2008.10.03. 13:52:47
hogy a többi hallgatónak nem a tudás és az érdekes kihívás adja a motivációt, hanem a phd titulus társadalmi elismertsége."

miert van neki olyan? :)
a legtobben azt sem tudjak, mi az! :)

DEGEC 2008.10.03. 13:58:54

ja az kimarad, hogy ha valaki az ertelmisegi dolgot, egyetemi/foiskolai diplomahoz koti sikeres nem lehet...vagy csak magat akarja nyugtatgatni?

jacks_colon (törölt) 2008.10.03. 13:58:57

feco42:
de azt talán csak tudják, hogy mi az a "Dr.", nem?

alközpont (az igazi) 2008.10.03. 13:59:04

Árkád? Minden rendbe?

(300 fölött?)

snakekiller23 2008.10.03. 14:00:39


Minden anyázási szándék nélkül megkérdezném The King & Kinga-tól, hogy anyukája is kifejezhető pénzben? A gyerekkora, a szerelme, az élete?

Amúgy ezt a fajta vulgármateialista-nietzscheista/szociáldarwinista felfogást láthattuk már párszor tombolni néha pont az ellenkezőjének álcázva. Kezdetnek mondjuk a Terror Házába érdemes bekukkantani. Nemhogy zsákutca, szakadékba vezet.

feco42 2008.10.03. 14:00:42

"jacks_colon 2008.10.03. 13:58:57 "

azt meg csak csak..aztan megkerdezik hogy orvos? jogasz? aztan ha kiderul hogy egyiksem..neznek okosan :)

KiNG 2008.10.03. 14:00:45

Loga 2008.10.03. 13:50:35

Sajnáljanak. Azt sem tudom, milyen érzés, mert én még sosem sajnáltam. :)

Esti Mese · http://anoha.blog.hu 2008.10.03. 14:03:15

TK&K!

A ferdeszemű, kiskukis beszólásod zavarbaejtő műveletlenségről és más kultúrák iránti tisztelet teljes hiányáról árulkodik. Szánalmas.

Céadaoin (user ID 44540) 2008.10.03. 14:04:43

Az, hogy mindenemet odaadnám érte, az pénzben mennyi...?

trey82 2008.10.03. 14:05:34

"A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél 2008.10.03. 13:46:02
trey82 2008.10.03. 13:42:03

Hát, egy szmájli sokat segített volna? :) "


Már elnézést tisztelt bíróság, de nemhogy sima mezei szmájlit, hanem egyenesen röhögő szmájlit raktam ami ugye így néz ki hogy :D


Tessék megnézni a posztomat tisztelt bíró úr, ott van az alján la... és therefore please ítélje el a ruhaszárítókötél urat rágalmazásért

Céadaoin (user ID 44540) 2008.10.03. 14:05:57

(hozzászólás második fele:)
és ha épp kevesebbem van, amit odaadhatok, akkor kevesebbet is ér nekem?

trey82 2008.10.03. 14:08:45

"Céadaoin · Az, hogy mindenemet odaadnám érte, az pénzben mennyi...? "


attól függ milyen valutában.

vedd figyelembe a mostani krízist ami a dollár további erős gyengülését vetíti elő rövidtávon...

egyébként meg tökmmind1, mert minden annyit ér, amennyit hajlandóak fizetni érte, így a kérdésed értelmetlen.

Bambano 2008.10.03. 14:10:06

Szerintem az előítélet és a tapasztalat között az a fő különbség, hogy az előítélet mások (sokszor téves) tapasztalatain nyugszik.

Laurelin 2008.10.03. 14:10:41

OFF
K&K
Nem tudom eldönteni hogy zseniális-e amit csinálsz vagy mély ostobaság. Mindkét esetben szórakoztató. Szerencsére nem az én dolgom megérteni téged :)
Egyébként nem szeretnék értelmiségi leni, egy skatulyának sem szeretnék megfelelni és jó úton is vagyok. Ettől függetlenül érdekelnek a könyvek a művészfilmek és nem tetszelgésből, hanem mert jólesik elolvasni, megnézni őket. Mint ahogy jólesik a testemnek a simogatás vagy egy jó kaja. Ha nem lennének ezek mi értelme lenne a sivár életnek?

KiNG 2008.10.03. 14:10:56

snakekiller23 2008.10.03. 14:00:39

Mennyit tud adni egy anya anyagilag, szellemileg, lelkileg, erkölcsileg? Sokat. Kifejezhető pénzben, és elég nagy összege van.

Tfh. van egy gyermek, akinek alkoholista, igénytelen, nem szerető anyja van. Ez a gyermek mennyit fizetne azért, hogy egy szuper anyát találjon? Ha megvan ez az összeg, akkor az nem más, mint a rossz anya és a jó anya értékének különbsége. Ebből pedig egyenesen következtetni lehet az anyák (pénzben kifejezhető) értékére. Csakhogy ez az ár, ami a gyermek szemében szubjektív, és a termék (anya) nem biztos, hogy egybetartoznak. Vagy mert az összeg nem elégséges, vagy pedig olyan anya nem létezik.

Ellenben léteznek olyan dolgok, hogy BÉRANYA, hogy DADUS, hogy NEVELŐNŐ. Pénzben kifejezhetők.

"A gyerekkora, a szerelme, az élete"
Szintén kifejezhetők pénzben hasonló elvek szerint.

DányiDani 2008.10.03. 14:11:03

...nem először jön szembe a kérdés, hogy mi az az értelmiségi, ki az, itt áttételesen: hogy a blog írója az-e.

Legutóbbi előfordulásánál (találkozásunkkor) azt a választ eszkábáltam erre össze, hogy értelmiséginek lenni, az szerintem ott kezdődik, hogy az ember többet gondolkodik, mint ami feltétlen kényelmes. Most hozzáteném: ám nem feltétlen többet, mint ami szükséges.

Értelmiséginek lenni, az persze szocializációs-intézményi-társadalmi-faszomtuggyami vonalon is levezethető, mégis inkább attitűdnek, beállítottságnak szeretném felfogni.

Amúgy az értelmiségi az általában borostás (kivált a hímegyedek), sokat dohányzik, későnérő, túlképzett, ritkán van tekintettel a mondat nevű nyelvi egység mibenlétére, és mindemellett megtanították szakdolgozatot írni.

Meg aztán itt vagyok én :-)

trey82 2008.10.03. 14:11:21

"Céadaoin (hozzászólás második fele:)
és ha épp kevesebbem van, amit odaadhatok, akkor kevesebbet is ér nekem?"


na ez már filozófiai mélység, ezt értékelem.


vigyük tovább: miért van épp kevesebbed? elittad? elinflálódott? el...?

Loga 2008.10.03. 14:11:42

" jacks_colon 2008.10.03. 13:52:47
a többi hallgatónak nem a tudás és az érdekes kihívás adja a motivációt, hanem a phd titulus társadalmi elismertsége."

Én is részt vettem ilyen jóságban, azt tapasztaltam, ha az egyetemen mondjuk 10-ből 5 embernek nem eszköz, hanem CÉL a diploma, akkor a doktori iskolákban a PhD 10-ből 9-nek. :)

(Nekem eszköz: útlevél.)

((Ja, abból a 9-ből lesznek azok a tanárok, akiknél vizsga UTÁN derül ki, hogy miról szólt a félév. Mert valahogy ugye pótolni kell a tehetséget, főleg, ha sok veszélyesen nemhülye hallgató fölött kell tekintélyt kiharcolni, és ésszel nem megy. Lásd. a poszt által felemlített tanár esetét.))

lac 2008.10.03. 14:15:31

A pénz egy skalár (1D-s) érték. Aki jártas bármiféle reáltudományban annak kell hogy legyen egyfajta intuíciója, hogy egy db. skalárral kb. milyen szintig lehet eljutni valós jelenségek modellezésében...

Céadaoin (user ID 44540) 2008.10.03. 14:16:28

trey: mondjuk, szimplán mert szegény vagyok...? :-D

K&K:
Ez a gyermek mennyit fizetne azért, hogy egy szuper anyát találjon?
kérdésem némi időcsavarral vedd bátran neked szólónak...

KiNG 2008.10.03. 14:17:42

Céadaoin · iterum.blog.hu 2008.10.03. 14:04:43
"Az, hogy mindenemet odaadnám érte, az pénzben mennyi...? "

Amennyit mások számára jelent. Mennyit fizet, és mivel, hogy az illetőnek odaadod mindenedet? Ezt kell tisztázni. A pénz csereeszközként is funkcionál.

Céadaoin · iterum.blog.hu 2008.10.03. 14:05:57
"és ha épp kevesebbem van, amit odaadhatok, akkor kevesebbet is ér nekem? "

Úgy van. 100 Ft-ért kevesebbet fogsz kapni, mint 200 Ft-ért, ugyanannál az embernél. Lehet, hogy másnál viszont 2x annyit.

Céadaoin (user ID 44540) 2008.10.03. 14:20:36

Úgy van. 100 Ft-ért kevesebbet fogsz kapni, mint 200 Ft-ért, ugyanannál az embernél. Lehet, hogy másnál viszont 2x annyit.

Oké, az én agytekervényeim itt tekeredtek össze véglegesen... Respekt, feladom, a szingularitás nem megy nekem...
(hogy én is bedobjak már egy nem feltétlenül ideillő, de roppant tudományos szót :-D )

KiNG 2008.10.03. 14:21:35

Céadaoin · iterum.blog.hu 2008.10.03. 14:16:28

Ez ilyen értelmiségi humor? :o)
Mindegy, értékelem. Nekem kiváló anyám volt.

Céadaoin (user ID 44540) 2008.10.03. 14:22:37

K&K
most leértelmiségiztél? :-D

Céadaoin (user ID 44540) 2008.10.03. 14:35:34

khm...
nem jutok szóhoz.
SEGÍTSÉG!!!
:-D

Domonkos · http://ujakropolisz.hu 2008.10.03. 14:40:29

Nem mindent lehet kifejezni pénzben -szerintem. És amit ki lehet annak sem mindig van értelme, szerintem. Kb. annyi mint egy ember életének minden mozzanatát abban kifejezni, hogy mennyi kalóriát égetett el benne.

snakekiller23 2008.10.03. 14:43:26

The King & Kinga

Ha az anya eszmei értékét számszerűsíteni lehet szerinted, akkor a filozófiáét miért nem? Abból nem származik semmilyen hasznunk? Ha az erkölcsi, szellemi gyarapodás az anya által érték, akkor ugyanaz a bölcselkedés, más gondolatainak befogadása és kritizálása (amiről a bölcsészet igazából szólna, tehát nem a müllerpéteres, sohos borderlányokról beszélek), vagy egy költő belső világának feltérképezése által miért nem?

KiNG 2008.10.03. 14:44:53

Jó pörgős a blog :)
---

Domonkos, én sem azt mondtam, hogy ki kell, hanem azt, hogy kifejezhető :)

Domonkos · http://ujakropolisz.hu 2008.10.03. 14:47:39

Én viszont pont azt írtam az első mondatommal, hogy szerintem még csak ki sem fejezhető minden:-))

DányiDani 2008.10.03. 14:51:58

re: pénz és érték, mindezekszerint, én nem értékelem pl a szerelmet, ha soha nem fizettem, soha nem is fizetnék érte?

KiNG 2008.10.03. 14:56:21

Nem, nem, nem fogok mindenre válaszolni. :)
A megoldás: elmenni közgazdásznak. ;)

Minden értékkel bír. Még a semmi is. Az érték pedig kifejezhető pénzben. Aki filozófiából, költészetből termel, az tegye. Én maradok a klasszikus értelemben vett "biznisz"-nél.

Domonkos · http://ujakropolisz.hu 2008.10.03. 14:57:00

Elegendő lenne a pénzt olyannak tekinteni, mint a vért a testben, a gazdaságot pedig a vérkeringésnek. Ennél se többnek se kevesebbnek.

zt 2008.10.03. 15:31:04

"de azért jó filmet nézni, regényt/újságot olvasni, színházba járni, mi? "

Na, ezeket pont nem bölcsészek gyártják. "

Hát?
ja persze, legyártani nem ők gyártják le fizikailag, csak ők alkotják meg hozzá az alapanyagot...
pl. a poénokat, amiken röhög a nép, na azokat is bölcsészek írják.
nemtom, ha teszemazt Szerb Antal közgazdász lett volna, akkor most olvassa-e egyáltalán ma vki a könyveit a közgáz-hallgatókon kívül?
na és vajon kik miatt is omlott össze a gazdaság Amerikában...? na....? talán csak nem a pénzéhes kis bizniszarcok vannak benne, akik aztán a jónéppel akarják kihúzatni magukat a szarból?
lehet, h a bölcsészek élhetetlen állatok, de több emberség szorult beléjük a törtető droidoknál.

szinténnemaz 2008.10.03. 15:48:46

Péntek délután van. A köztisztviselők munkaidejének vége. A blog forgalmának is... Kicsit röhejes, nem?

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél 2008.10.03. 16:46:22

Tisztelt Bíróság!

Kérem trey felhasználót soronkénti szmájlikitűzésre ítélni!

Akkor elkerülhetők lennének ezek a félreértések, és nem kellene csipcsup ügyeinkkel a T. Bíróság elé állnunk, ha már jómagam egy postot sem tudok az utolsó karakterig végigolvasni...

Egyébként csak a köztisztik lennének a szegények, vagy az értelmiségiek, akik hazamentek és otthon nincs net?

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2008.10.03. 17:35:49

Éertelmiségiek ma:

Mit mond a frissen végzett közgazdász a frissen végzett bölcsésznek?

- Egy bigMac-et és egy nagy kólát!

Andi 2008.10.03. 20:35:42

Tetszik az eszmefuttatás! Egyetértek!

Gondolkodsz, kérdezel, véleményed van: értelmiségi vagy.

Yezu 2008.10.04. 20:47:47

Az idealista, ha nem jut be a a mennyországba, eszményt kovácsol a poklából/Nietzsche/

InteriorLulu 2008.10.04. 22:59:38

Szegényember felesége,

nem olvastam a kommenteket, túl sok van, így lehet hogy ezeket már írták mások is.
A prof valóban, nagyon helyesen, azt akarta belétek sulykolni, hogy ne vegyetek semmit se készpénznek, mindig kételkedjetek, minden dolognak több olvasata is van, nemigen léteznek fekete-fehér dolgok.
Legalábbis a posztból ez így jön le.

Csak épp amivel mindezt illusztrálta, a példáit - a posztban leírtak alapján legalábbis - nem tudom hova tenni. Vagy mert nincs értelmük, vagy mert annyira triviálisak. Sorra veszem őket.
- Hűbéri lánc létezett, mégha valóban számtalan változatban is. Mi a középiskolában kétfélét tanultunk (a klasszikus NY-európait és a magyar familiaritást) - nyilván, hisz mi a bánatért is kéne többfélét?
Ez tehát nem baromság, hanem pusztán ésszerű leegyszerűsítés.
- Írod a társadalmi előítéleteket. Erre ő miket hoz fel példaként? Csakis normál, hétköznapi - tehát nem társadalmi! - előítéleteket, melyek ráadásul nem is biztos, hogy előítéletek. A kutyás legalábbis semmiképp. Vagyis, a leírtak alapján nem cáfolta semmivel a társadalmi előítéletek elleni küzdelem jogosságát.
- Megnyugtatlak: van olyan, hogy alany-állítmány. Minden gond nélkül tudjuk bármely nyelvtani helyzetben is használni ezeket mi, nem nyelvészek.
- Cuki, édi, szupcsi... ezektől nyilvánvaló, hogy nem romlik, épp ellenkezőleg, gazdagodik a nyelvünk.
- Végül pedig egy húsz év körüli egyetemistának, ha addig még nem esett le neki, szerintem magától is nyilvánvalóvá kell válnia, hogy ahány nép, annyi történelem. És igaz ugyan, hogy a krónikákat szerzetesek írták, de még szerencse, hogy a középkori emberről közel nem csak a krónikákból vannak ismereteink, és így pontosan tudjuk, hogy de még mennyire, hogy buzgón vallásos volt...

Szóval, ahogy én látom, kár volt a prof előadása nyomán összetörnöd, már csak azért is, mert a konklúziód, miszerint "minden, amit addig gondoltam a világról, az teljes tévedés", így, ebben a formában egész biztosan nem igaz.

Translator +X+ · http://www.szabadzona.hu 2008.10.04. 23:24:45

Az "értelmiségi-e vagy?" eredete:

www.zeneszoveg.hu/lyrics.php?lc=5531

(+találós kérdés: Ertelmiségi-e vagy, ha nem tudtad? :D)

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél 2008.10.05. 07:59:24

Értelmiségi-e vagy, ha tudtad? :)

magyartanár 2008.10.06. 17:53:07

"Kiderült, hogy nincs olyan, hogy alany, állítmány. Hanem topik van, kvantor van, meg fókusz van. Mostanában. De szinte biztos, hogy kétszáz év múlva majd más lesz."
Én ilyesmit nem hallottam a bölcsészkaron. Van alany és állítmány is. Topik is meg fókusz is. Attól függ, hogy milyen szempontból elemzed a mondatot. Pl.: Tegnap Pista elment vásárolni. Pista elment tegnap vásárolni. Itt más ugye a fókusz, az alany és állítmány ugyanaz.
Szóval ez volt a "hagyományos" mondatelemzés (mondatrészek szerinti, biztos arra is volt szakkifejezés, de ezt már elfelejtettem), és volt strukturális mondatelemzés. Egyik modellben szerepel az alany/állítmány kategória.

Nekem egyébként voltak orvos/jogász/mérnök/tanító/matek/programozó szakos ismerőseim is. Az értelmes embereket értelmes ember nem nézi le. Aki pedig "minden bölcsész hülye", "mindem mérnök kocka" szintű általánosítgatásokkal jön, az a sablonosítás és egyszerűsítés olyan fokára jutott el, hogy minden agysejtjének jutott egy-egy kategória, ami lefoglalja. A többivel meg írogathat kommenteket. Szép teljesítmény!

bölcsésztanár 2008.10.07. 10:57:52

magyartanár:

Úgy van. Éljen a generatív grammatika!
süti beállítások módosítása