Szegény gazdagok

Ez volt a Szegénység blog. És most újrakezdtem.

szegenygazdagok @ gmail . com

Friss posztok

Utolsó kommentek

  • adele: @loláb: 2013-ban olvasva ezt... vegyünk fel devizahitelt, mert az jó lesz... ne törlesszünk elő...... (2013.05.03. 22:26) Stoppolás
  • Zabaalint (törölt): @Kiszámoló: A matematika inkább alul van súlyozva a közgazdász képzésben. A megoldás nem az, hogy... (2013.01.30. 12:23) Lébecoló diákok
  • suzildi (törölt): Én is régebben olvastalak... :) (2013.01.04. 08:53) Új alapok
  • kvp: "nem becsülhető, hogy adott szakmából mennyi kell jövőre vagy öt év múlva." Orvosbol, tanarbol ke... (2012.12.21. 04:46) Lébecoló diákok
  • BA2017: @kvp: Régen tervgazdaság volt, becsülhető volt a munkaerőigény, ma piacgazdaság van, nem becsülhet... (2012.12.20. 21:23) Lébecoló diákok
  • Utolsó 20

Feedek

Nem kell mindig vásárolni

2008.10.12. 13:00 Szegényember felesége

Vendégposzt Györgyitől.

A spórolás nemcsak azon múlik, hogy a mindennapi szükségeset olcsón veszem meg. Vagy meg se veszem. Persze sok dologról le lehet mondani, de én például nem tudnék csoki nélkül élni. Spórolni lehet azon is, hogy nem csevegek 20-30 perceket a barátnőkkel mobilon.

További módszerek a használt ruha vásárlása, a BKV-n való bliccelés, egyik oldalára nyomtatott papír hátlapjának felhasználása, egyrétegű WC papír vásárlása, betétes üvegek visszavitele stb. A sor vég nélkül folytatható. 
Valami miatt mégis rosszul érzem magam, ha ilyen dolgokra kell figyelnem, kicsi szorongást keltenek. Nem a szabadságom korlátozása miatt, hanem a felesleges szőrözés pitiáner kis dolgok miatt, amikkel nagymamám esetleg ráér foglalkozni, de azért én nem így akarom leélni az életem.  

Szoktam olvasgatni a www.tudatosvasarlo.hu oldalt. A Tudatos Vásárlók egyesülete hirdeti meg az évek óta külföldön már hagyománnyal bíró Vásárlásmentes napot, vagy "Ne vásárolj semmit"-napot. November 29-én szokott lenni, mégpedig azért, mert e napon 1997-ben egy angliai bevásárlóközpontban nyitottak egy új üzletet. A karácsonyi nagy hepaj miatt zsúfolt plázában a vásárlókat aktivisták várták, szórólappal a kezükben, hogy felhívják a figyelmet: nem kell minden áldott nap vásárolni. 

És ez tényleg elgondolkodtató. Gyerekkoromban egy héten egyszer tartottunk nagybevásárlást, ami annyit jelentett, hogy mentünk piacra is meg közértbe is. Hét közben meg csak friss gyümölcsöt, tejet, kenyeret vettünk. Szerintem mindenki így csinálta. Nem is volt érdemes sokat időzni a boltokban, mert ugye választékhiány volt, ahogy Hofi mondta. 

Most meg szinte minden nap beugrom a CBA-ba, a Sparba, ide-oda, hogy valami aprósággal bővítsem az amúgy is változatos étrendünket. Ha meg rosszkedvem van, elugrom az Árkádba, és ha nem is veszek semmit, a kirakatokat nézegetem, hogy mi lenne jó. 

Néha megkérdezem magamtól: Ennyire agymosott lettem én is? Tényleg kielégít, ha vásárolok, vagy csak úgy teszek? És igen. (Megjegyezném, van nemi életem és nem szenvedek szeretethiányban sem.)

Idén novemberben is lesz "Ne vásárolj semmit"-nap. Ez egy nap az évben, de ha heti két-három nappá rendszeresíteném, lehet, hogy sikerülne megtakarítanom pár ezer forintot? Vagy csak az agyam épségét, ha még lehet ilyenről beszélni.

86 komment

Címkék: blog vásárlás ennivaló vendégposzt

A bejegyzés trackback címe:

https://szegenygazdagok.blog.hu/api/trackback/id/tr32709709

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

valaki 2008.10.12. 13:22:23

en imadok vasarolni, de ettol nem erzem magam agymosottnak.
tegnap pl megleptem magam ralph lauren notorius-aval, igy most ezt hasznalom a fel uveg coco madmoiselle es nina mellett.
hulye-e vagyok vagy csak szeretem a szepet?

vagy hulye-e vagyok, mert bealltam a sorba a diesel nagy dirty thirty akciojan? huley, mert nem mentem eleg koran, es lecsusztam :D
de amugy miert szegyen szep dolgokra vagyni? miert meno csak magasztos dolgokra koncentralni? ugyanmar :)
egyszer elunk, nem igaz?

Asszem 2008.10.12. 13:40:25

Egyszerű trükk a nemvásárlós naphoz: úgy indulj el reggel munkába, hogy direkt nem viszed magaddal a pénztárcád. Kajáról gondoskodj (hacsak nem böjtölsz aznap), venni tuti nem fogsz semmit.

Haloperidol 2008.10.12. 15:16:52

@valaki:

Szerintem alapból nem szégyen, feltéve, ha

1. tényleg megteheted és nem hitelből vagy lopott pénzből csinálod (az első csak hülyeség, a második szégyen)

2. ha nem csinálsz olyan (la.is szerintem) rongyrázós dolgokat, amik az átlagembernél kiverik a biztosítékot! Pl. azt én IGENIS MEGVETEM és igenis szégyellje magát, aki designer boltokban mondjuk 500e-ért vesz egy cipőt vagy 1misiért öltönyt.

DEGEC 2008.10.12. 17:33:14

valaki 2008.10.12. 13:22:23

ennek a 90% ismeretlen volt számomra..:-(

hanemhanna 2008.10.12. 18:54:51

a papír hátoldalát nem azért kell felhasználni, hogy spórolj, mint ahogyan a betétes üveget sem azért kell visszavinni (sőt, vásárlásnál előnyben részesíteni).

pedig 2008.10.12. 18:58:12

"IGENIS MEGVETEM és igenis szégyellje magát, aki designer boltokban mondjuk 500e-ért vesz egy cipőt vagy 1misiért öltönyt."

A ráció az, hogy mindenkinek kell valami, amin elgondolkodhat h megveszi-e, ami nem jön szembe az utcán, amiből árad valami különleges életérzés.

Attól h valakinek tekintélyes vagyona van, ugyanúgy vágyik a vásáráshoz kapcsolódó jó érzésekre. És erre lehet sikeres üzletet alapítani.

storyline :) 2008.10.12. 19:06:24

A wc papir hátoldalával mi a helyzet?

kritikus · http://kritikus 2008.10.12. 19:11:35

Az agyad épségéről már rég nem lehet beszélni.
Kezeltesd magad. Vásárlási kényszer: depresszió klasszikus tünete. Nem szegény vagy te, hanem pszichésen terhelt. Nagyon.

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél 2008.10.12. 19:14:09

Pedig: ha túrkálóban veszel kilónként száz forintért valamit, jó eséllyel az sem jön veled szembe, és abból is árad valami különleges életérzés...

nyunyu 2008.10.12. 19:44:33

Dövan · alaverzum.blog.hu 2008.10.12. 19:06:24
A wc papir hátoldalával mi a helyzet?

:D
ez nekem is eszembe jutott

mindenlébenkétkanál · http://bamberg.blog.hu 2008.10.12. 19:53:26

mondjuk egy csomó spórolós tipped simán elmenne "környezetvédős" tippnek is, és akkor már azok is alkalmaznák, akiknek több pénzük van

marosy 2008.10.12. 20:20:22

"További módszerek a [...] a BKV-n való bliccelés"
Ez egy aljas módja a sporolásnak. EZért veszteséges a BKV. És ezt normaként beállítani fölöttébb aljas lelkületre vall.

freesleep 2008.10.12. 20:27:41

micsoda problémák - én 3hetente vásárok, akkor is hiperben, mert egyszerűen dolgozom a boltok nyitvatartási idejének nagy részében, a maradék időm meg túl értékes a számomra ahhoz hogy étrendbővítéssel töltsem, arra ott a 3hetes bevásárlás, amikor listával -étrendvégiggondolással vásárolok. ha nagyon bővíteni akarok inkább étterembe megyek vacsorázni, olcsóbb is mint a permanens vásárlás

nem kevesen vannak ezzel így szerintem

na ja 2008.10.12. 20:32:14

mindenlébenkétkanál · bamberg.blog.hu 2008.10.12. 19:53:26

pláne, hogy egy rakás "spórolós tipp" alapvető, mindennapos cselekvés a normális embereknél.

üvegvisszaváltás, mint tipp... bah..

Hátrányos helyzetű kaviár 2008.10.12. 20:36:32

marosy
Ez meg egy demagóg hülyeség. Nem támogatom feltétlen a bliccelést, node azt állítani, hogy csakis a bliccelőktől veszteséges a BKV, nem a vezetők a "sikerdíjaitól" (a mire is?), az orkhadseregtől (beléptető kapuk helyett, ugyebár), a felduzzasztott adminuisztrációs bagázstól, és még sorolhatnám.
Naív-e vagy? Esetleg az Akácfa utcában dolgozol-e?

wasabii (törölt) 2008.10.12. 20:48:23

visszaváltós üveg... Nos, ez ma egy trend, hogy vegyük vissza, szortírozzuk, tároljuk, kezeljük külön, mossuk-vasaljuk a dologkat. A másik trend meg az, hogy tized annyi erőforrással tegyük el szemétnek, és gyártsunk újat. Még pár évtized, és újra megfordul a kerék. Szeretem, amikor a környezetvédelmet a sötétzöldektől tanulók nekiállnak terjeszteni az igét, anélkül, hogy bármi kis halvány fogalmuk lenne az újrahasznosítás elméleti és történeti hátteréről.

wasabii (törölt) 2008.10.12. 20:55:50

Mind konzumidióták vagyunk, csak néhányan megideologizálják maguknak, hogy ha ritkán vásárolnak, akkor azzal valami jót csinálnak. Ha mind leállunk a vásárolgatással, és a mai 100-ból 99 vásárlásmániás helyett lesz 100-ból 99 szorongásos pszichiátriai kezelt a folytonos frusztráció miatt, az jobb lesz? Azt kellene elérni, hogy legalább a totál hülyeséget, a marketing blablát ne vegye be az átlagember, hogy ne azért vásároljon, mert a szomszédnak is van, vagy a Mónika azt mondta a tévében az este. Amúgy sem a kaja-ruha vásárlás dönti romba a fejlett világot, hanem a múló szórakozást nyújtó, semmilyen természetes szükségletet ki nem elégítő, de csak erőforrás pazarló módon termelhető fogyasztási cikkek vásárlása.

marosy 2008.10.12. 20:57:12

Hátrányos helyzetű kaviár: Hazudni, csalni, lopni csúnya dolog. A bliccelés pedig lopás.

Mérgezett fülü teszkós szatyor 2008.10.12. 21:21:07

a kornyezettudatos vasarlas alapvetoen egyuttjar a sporolassal. mi evek ota nem iszunk asvanyvizet, jo a csapviz is, extranak ott a szodagep, ami cirka 1 havi bubis viz ara volt.
a bliccelessel nem ertek egyet, a seta egeszsegebb.
a mindennapi vasarlas sok helyen szuksegbol van. regen minden hazban volt olyan, hogy pInce/spejz vagy ilyesmi. ma sok helyen a hutore es egy-ket polcra korlatozodik az elelmiszertarolas, eleve keves, hogy egy atlag 4 tagu csalad hetekre felhalmozzon barmit is.
sok szemetet is hazahordunk, sosem ertettem, miert kell 2 decis uditoket gyartani, vagy kettesevel csomagolt virslit /virslit egyaltalan nem kene gyartani/. vagy ott van a habtalcas paradicsom negyesevel es tarsai.
a sok szatyor, tasak, doboz mind felesleges. vegyen mindenki tartos darabot. pazarlo a magyar.

zurhajos · http://zurhajos.wordpress.com 2008.10.12. 21:22:12

Kicsit ördögi kör ez. Jópáran azért biliccelnek mert szar a szolgáltatás. Viszont a szolgáltatás akkor lesz színvonalasabb ha mindenki fizet érte.
Bár mindig lesznek bliccelők.

apa 2008.10.12. 21:25:27

Én is szoktam dieselt venni hetente egyszer a Vágóhíd utcában, de ott még soha nem volt erre külön akció.
Különben mi a franc jó a vásárlásban? Számomra a legutálatosabb dolgok egyike...

katácska! · https://www.facebook.com/kata365 2008.10.12. 21:27:30

Asszem 2008.10.12. 13:40:25
Egyszerű trükk a nemvásárlós naphoz: úgy indulj el reggel munkába, hogy direkt nem viszed magaddal a pénztárcád.

Ez rossz ötlet, bármikor adódhat olyan helyzet amikor pénzre van szükségünk útközben. Gondold el, lemerül a mobilod és mondjuk SOS telefonálnod kell. Mit csinálsz? Bemész a sarki házba és kuncsorogsz egy hívásért? Vagy postagalambot küldesz?

bölcsésztanár 2008.10.12. 21:44:29

marosy:

Jó paródiaszöveged van. Még!!!!!
Vagy komolyan kell venni? Akkor inkább ne.

Vérnűsző Barom 2008.10.12. 21:47:22

Marosy: Nem, nem ezért veszteséges a BKV. A témára szakosodott blogokban nézelődve, vagy a napi híreket olvasgatva és kicsit elgondolkodva magadtól is egész jól képbe kerülhetsz.

Szegényke: "Néha megkérdezem magamtól: Ennyire agymosott lettem én is? Tényleg kielégít, ha vásárolok, vagy csak úgy teszek?"
Igen, jól látod...

Ezt az egész szegénységkérdést meg valahogy nem. Olyan megesik, hogy az embernek valamiért ki kell bekkelni hosszabb-rövidebb időt, mert csak. De ettől még nem kell vergődni, felhasználni a wc-papír másik oldalát is, vagy bekészíteni a csipeszt-tálkát a mákostészta másnapi felhasználására.

Simán el kéne döntened, hogy tulképp mi a fasz is van? Szegény, szerencsétlen csóróként akarsz vergődni, erre átállítva az életed, majd folyamatosan várni a csodát, vagy megemelni a segged, és csinálni valamit, amitől elmúlik ez az állapot.

Az első esetre vannak remek tippek, anyáink, nagyanyáink bevált megoldásai máig működnek, válságok, háborúk, ilyen-olyan üldöztetések, lehúzások gyakoroltatták be velük a technikákat. Működnek. Párszor el kell beszélgetni velük, a szomszéd nénivel, egyéb kisnyugdíjassal, és hamar képbe kerülsz.
Úgy egyébként is érdemes, remek, a mai konyhából kikopott receptekhez lehet jutni ily módon.
Meg egy aprócska infóhoz, amit megoszthatok veled én is: ne várd a csodát, nem jön el magától.

Egyébként meg mi lenne, ha keresnél valami normális, értelmes, reálisan megfizetett munkát?

Ha meg ehhez lusta vagy, netán nincs kedved, kicsit több melót beleölve az ilyen blogosdiba, egyéb webes baszkódásba, nagyon kellemes kis megélhetős szedegethető össze, mások felesleges idegelése nélkül is.

Ha valaki beéri eleinte valami kis szerény jövedelemmel, napi sokórás kínlódásért cserébe, kellőképp türelmes is, egész szépen megélhet a netből. Ha netán tud pár nyelvet, pláne.

De ez az egész, így, ahogy tálalod, olvasgatjuk, kommentelgetjük, valahogy nagyon fals, mert (elfogadva a feltételezést, hogy nem kamu a blog), vagy hülye vagy lusta, vagy nincs kedved dolgozni, vagy nem értesz semmihez, vagy ezek valamilyen csoportosításban együtt.

De hogy legyen valami épkézláb megoldás is, ne csak a beleugatásom, küldj egy életrajzot (az e-mailcímem látod), belevéve az általad vállalható munkákat, az általad elérhető környéket, meg az elvárt jövedelmet, munkaidőt.

Nem, nem veszlek fel, és közvetlen ismerőseimnek se ajánlak, és gyaníthatóan a blog olvasóinak zöme is így van vele... De szerintem ezen túl is simán találni normális melót. Már amennyiben valóban cél az ilyesmi.

Ez a szerencsétlen picsogás viszont már tényleg idegesítő így, ebben a formában.

bölcsésztanár 2008.10.12. 21:49:54

Ja. Csomagolás. Hátizsákkal járok, abba pakolok. Mindig mondom is a boltban meg a patikában (egy doboz vitaminomat is mindig minizacskóba akarják tenni, ennek mi értelme van? otthon rögtön megy a kukába, mer' mit csináljak vele?), hogy KÖSZÖNÖM SZÉPEN, NEM KÉREK SZATYROT. Tuti, hogy tök hülyének néznek mindenhol. Legjobb a dm, egyszer a csaj különválogatta nekem az élelmiszer-típusú termékeket a vegyiárutól. 4 zacsival távoztam. Ezek a kukába téve szemeteszacskóként végezték.

DEGEC 2008.10.12. 21:54:32

apa 2008.10.12. 21:25:27

gázolajra gondolsz????

freesleep 2008.10.12. 22:07:26

wasabii
nem hiszem, hogy mindenki konzumidióta lenne, viszont ha nem termeled meg a búzát meg sajtot meg a gyapjút kénytelen vagy megvenni, evvan. viszont van egy határ, a vásárlás mint hol utálatos hol kellemes beszerzés és a vásárlás mint szórakozás között, ezt meg valamennyire méri a vásárlások száma, de hát mindenki maga tudja hol áll ezen a téren

marosy 2008.10.12. 22:17:19

bölcsésztanár: majd te megmented a golyóbist a globális felmelegedéstől. marha

Mille38 2008.10.12. 22:23:42

Az egyik legjobb módszere a takarékosságnak, ha kihagyom a hipermarketeket. Először is rengeteg idő, mert "ha már elmentem, végigjárom". Elmegy 3-4 órám, a h..e zenéktől még külön lefáradok idegileg. Aztán ha már látok ezt-azt, megveszem. Amikor pakolom ki a kocsiból, csodálkozva veszem észre a két órával korábban a polcról általam leemelt, de nem is annyira szükséges dolgokat...
Ezt kábé két éve fedeztem fel, azóta igen ritkán megyek hipermarketbe, inkább kisboltokban ("hazai") vásárolok. (Nyár óta nem voltam például hiperben.) Az egységár lehet, hogy magasabb, de nem veszek felesleges cuccokat, így összességében kevesebbet költök. Ráadásul negyedannyi idő alatt bevásárolok.

csakegysenki 2008.10.12. 22:26:24

ne szólj hozzám! 2008.10.12. 21:21:07

Lehet, hogy azért, hogy a magamfajta egyedülálló és keveset evő emberek is tudjanak vásárolni?
Megy a nagy okosság, miközben (és itt ezen a blogon ez mégfájóbb) a rossz csomagolás miatt (ti, nem lehet elég kis mennyiséget venni) rengeteg kaját dobok ki, mert nem eszem meg. Rámrohad, mert ugye, ha már kibontottam, akkor nem áll el és én meg mondjuk csak két darab virslit akarok megenni.

MadamRekamé 2008.10.12. 22:33:07

Egyet intézzetek el nekem: a B..max-ba tudjak vásárolni az I do it my Way nélkül, őrítő...

0xFFFF 2008.10.12. 22:40:17

Kedves valaki !

Igen, hülye vagy. Idézlek: "...hulye-e vagyok vagy csak szeretem a szepet?...vagy hulye-e vagyok,..." Ezért.

BlueBunny · http://bluebunny.freeblog.hu 2008.10.12. 23:06:08

Mindenki vegyen jegyet!
Akkor majd nyereséges lesz végre a BéKáVé!
PLUSZ: még több közvagyont tudnak majd zsebre tenni a vezetői!

Robin 2008.10.12. 23:23:14

Azt hisze ez OFF
többen és többször írtak olyat, hogy "hülye-e vagyok?" "Naiv-e vagyok?" Ez nekem rém magyartalannak hat, dehát én egy kicsit sem vagyok bolcsész, még irányult sem. Olvasni ugyan szeretek és szoktam is, de ilyet nem láttam sehol. Ez valami új, vagy az olvtársaknak hiányos a tudásuk? Számomra ezek '-e' nélkül értelmesek és magyarosak is. Most akkor hogy is van ez?
ON
Hogy a témához is szóljak - kb. két hetente vásárolok, és igyekszem mindent amit csak lehet minél hosszabb időre előre beszerezni. Mivel igyekszem (szép szó!) környezettudatosan élni, hát "spórolok" amin csak tudok. De ettől még eszem ágában sincs 1 rétegű wc-papirt venni, mert szerintem az ilyen spórolás inkább ráfizetés.

trinity 2008.10.12. 23:26:14

Azért ez a vásárlósdi sem ilyen egyértelmű...Én igenis járok hetente-max 2 hetente multiba. Nem azért, mert annyira szimpatikusak, hanem azért, mert 5 fős családnál már nem mindegy, mit-mennyiért tudok megvásárolni. Rengeteg akció van, és az ún. sarki kisbolttal ellentétben ilyenkor 30-40%-kal, de akár még ennél is kedvezőbb áron vehetem meg a mosóport, egyéb vegyszereket, tisztálkodószereket. Ezentúl 1:2, vagy 3:2 akcióban megkapom ugyanazokat a jó minőségű termékeket, amit a kisboltban sosem.( nem a t...gazdaságosra gondolok itt)
Én speciel évek óta úgy vásárolok, hogy ilyen akciók során nagyobb, több havi mennyiséget veszek az akciós termékből( nem lejárt szavatosságú élelmiszerről van szó, természetesen) Rengeteget lehet vele megspórolni.
Ha pedig valaki tudatosan vásárol, akkor nem pakol ész nélkül felesleges cuccokat a kosarába.A reklámoknak az dől be, aki akar....nem muszáj !

feltételes reflex 2008.10.12. 23:26:44

BKV-n bliccelni, mint spórolás? Zsigerből azt akartam beírni én is, hogy ez lopás, (szegény lehetsz, de tolvaj nem) De továbbolvasva a kommenteket, látom, megtette már helyettem marosy is.

Fölösleges nekimenni, meg azzal érvelni, h nem ettől veszteséges a BKV. Valóban nem ettől veszteséges, de a dolgok mindig kicsiben kezdődnek és (néha) dőlnek el. Aztán lehet később csodálkozni a mások által lenyúlt nagy tételeken. Meg tovább sírni, hogy jajde szar nekünk, mer' itt mindenki szegény. Hát többek között az ilyen mentalitás miatt megy rosszabbul, basszus.

Szevasztok 2008.10.12. 23:31:26

Amire nem épbredsz úgy hogy már csak ez hiányzott a boldogságodhoz azt nem kell megvenni.

feltételes reflex 2008.10.12. 23:36:12

Nem, BlueBunny, a BKV akkor lesz nyereséges, ha az írmagja is kitakarodik innen annak a kicsiben is lopkodós, stiklizős, ingyenélő attitűdnek, amelyik elnézően szemet huny a bliccelés felett is, mondván, hogy "odafönt valaki úgyis jobban jár, mint mi". Minden társadalom megérdemli a maga vezetőit (cégigazgatóit, stb.) Ha valakinek OK kicsiben a lopkodás, annak OK lesz nagy tételben is, legfeljebb csak irigykedik, hogy nem ő nyúlta le.

De most már elkanyarodtam a témától.
(bár, fene se tudja...)

baliquez 2008.10.12. 23:54:23

marosy 2008.10.12. 22:17:19
Tahó vagy. Mi köze van a félszersehasznált nájlonacskó-szeméthegyeknek a globális felmelegedéshez te tudósalkat? Akinek meg vásárlási mániája van avagy boldogtalannak érzi magát hogy nem vásárolhat össze mindenféle haszontalan szarságot az süssön magának pár tepsi zabkekszet és rágja. Egyből jobban lesz.

Alfa-szegényéknek meg javaslom hogy adják el a tévét, egyből kisebb lesz a késztetés a konzumidiotulásra. Tessék piacra járni legalább hetente egyszer, ott kezdődik az emberré válás. Papírt meg ceruzát is feltalálták, szóval ha nincs az ájfónban bevásárlólista akkor sem kell elkeseredni, tervezetten és jóllakottan vásároljál.
Tisztára mint a dedóban, csak a rinya megy.

bölcsésztanár 2008.10.12. 23:59:35

feltételes reflex:

Nem szeretnék bántó lenni, de sajna fáj, amit írtál. Vagyis nemcsak te, sajnos nagyon sokan így gondolják. Kérdésem:
Te itthon, Magyarországon élsz?
És 14 éves elmúltál már? Adót fizetsz?
És a logika szó ismerősen cseng?

Mi az, hogy a dolgok kicsiben kezdődnek és néha (nyilván arra gondoltál, hogy: nagyban) dőlnek el? És aztán lehet csodálkozni a mások által lenyúlt tételeken?
Interpretálom gondolatmenetedet:
Ha valaki nem lyukaszt (azt hiszem, 270 ft) jegyet 4 metrómegállóra, az ne csodálkozzon, ha egy távozó BKV vezérigazgató a szarul végzett munkájáért milliós nagyságrendű végkielégítést vesz fel. Olyan költségvetésből, amelynek alapja pl. a BKV-utas fizetésének nem kevés hányada. Sőt, legyen lelkifurdalása, mert hiszen ő kezdte kicsiben.

A többire már nem is reagálok. Szüleidtől tanultad ezeket, vagy magad jöttél rá?

Nem azt mondom én, hogy bliccelni jó, én nem is szoktam, mert az a kevés alkalom, mikor BKV-n megyek, nem fog hazavágni.
Lopni, csalni tényleg csúnya dolog, és mindenki vegyen jegyet meg bérletet. Ha marad rá pénze. Miután mások lenyúlják az ő adóját is. Nagyban.

Ez most demagóg és gusztustalanul kioktató, de mindig elborul az agyam, ha ezzel a fajta gondolkodás(nélküliséggel) találkozom.
Megyek is aludni.

skizofren 2008.10.13. 00:31:59

Észrevételeim:

1.) Egy rétegű vécépapír - ja és akkor kétszer annyit hajtasz duplára, hogy ne legyen kakás a kezed...
2.) Nem kötelező a tömegközlekedést használni. Ha használod fizess érte. Ha nem fizetsz bünöző vagy.
3.) Véleményem szerint Hofi szavai, sajnos mai is igazak - választékhiány van (és nem volt.) Megkaphatsz a plazakban - mindenféle szar tömegcikket, de jó minőségű termék beszerzése Magyarországon elég nehézkes. A füstölt húsok gyorsérlelésűek, a zöldségek ízetlenek, a cipők silány minőségűek, stb. Számítástechnikai és szórakoztató elektronikai cuccokból vicc amit nálunk vásárolni lehet. Bóvli, bóvli hátán. Igazából nincs is mit megvenni. Szóval választékhiány van - mert, több szar közül nincs mit venni

BlueBunny · http://bluebunny.freeblog.hu 2008.10.13. 01:28:50

Igazatok van, mindenki vegye meg szépen a BKV-jegyet, ha erre sikerül felépítenie magának az egyszerű kis önigazolási és erkölcsi rendszerét.
A világ bonyolult, de valóban egyszerűbb ilyen primkó elvek mentén szervezni a kis életünket - és rögtön otthonosabbnak tűnik az univerzum, ugye?

Vérnűsző Barom 2008.10.13. 01:38:14

Az a baj, hogy méretre kicsi a BKV-jegy. Régen, nagyszüleink idején, vagy mégkorábban BSZKRT-nak hívták a céget, és szép, nagy papírra nyomták a jegyet. Remekül lehetett seggtörlésre használni. Az volt a módja, hogy a szegényember átdugta a közepén a mutató ujját, azzal kitörölgette seggéből a szart, lerázta a nagyját, majd a legvégén a BSZKRT-jeggyel szépen letörölte az ujját. Óh, az az igazi, régi, szép, spórolós világ, beh szép is volt...!

Vérnűsző Barom 2008.10.13. 01:46:28

Ugyan nem a régi, szép időkből, hanem napjainkból származó ötlet a mákos tészta újrafelhasználása.

Egy ismerősömtől (Ákos) származik a megoldás, aki meglehetősen spórolós fajta, és ennek kapcsán mindenféle durva célozgatást kiállnia ismeretségi körétől. baráti köre nincs...
A recept egyszerű: megfőzi szegényemberné a tésztát. Durván ledarálja a mákot, de csak ippeg, hogy ne nagyon. Cukrot se rak rá sokat, mert drága, meg egyébként is.

Másnapra viszont - a BSZKRT-jegy mellé - bekészít egy hegyes csipeszt, meg egy kis edényt a wc-be, majd amikor elhasználta a jegyet, előkapja a csipeszkéjét, és nekilát szemezgetni. Kellő türelemmel hamar összejön aznapra is a mákos gubára való...
A tálkában egyből átmoshatja a kimentett mákot, a felhasznált mosóvízzel meg leöblítheti a csipeszt, a kezét, és a klotyót is.

Vérnűsző Barom 2008.10.13. 01:50:18

A főtt tésztával való spórolásnak is megvan a maga szép, népi hagyománya:

Kiskölyök túr a konyhában, kiböki a tésztás fazekat, visít is izibe az anyjának
- Mama! - mit tegyek a tésztára?
- A fedőt fiam, hogy maradjon apádnak is - jön a precíz válasz.
Gyaníthatóan a mákdaráló felől...

lápi lidérc 2008.10.13. 03:27:20

marosy 2008.10.12. 20:20:22
""További módszerek a [...] a BKV-n való bliccelés"
Ez egy aljas módja a sporolásnak. EZért veszteséges a BKV. És ezt normaként beállítani fölöttébb aljas lelkületre vall."

Lófaszt. A BKV vesztesége évi 40 milliárd forint, abből a bliccelők által nem fizetett lé 3-4 milliárd. A többi 36-37 milliárd máshol keletkezik. Ennyi - illetve akár ennek a fele - akkor sem jönne össze, ha mindenki bliccelne.
Abba kéne már hagyni ezeket a demagó, népbutító dumákat.

lápi lidérc 2008.10.13. 03:29:31

marosy 2008.10.12. 20:57:12
"Hátrányos helyzetű kaviár: Hazudni, csalni, lopni csúnya dolog. A bliccelés pedig lopás."

Ami te csinálsz, az meg hazudozás. Szóval te sem vagy jobb.

Manyizga (törölt) 2008.10.13. 08:01:46

"egyrétegű WC papír vásárlása" LOL.

Még egyszerűbb, ha tiszta kézzel törlöd ki, és utána megmosod. Szigorúan külön gyűjtött esővízben/mosogatólében. Csak azért, hogy környezettudatosak legyünk. :)

Esetleg a WC-kefe is használható.;))

ildsisy 2008.10.13. 08:04:36

Szeretek vásárolni, ha nincs elég pénzem, akkor is, valamit feláldozok, hogy mégis tudjak akár illatszer dolgot, akár egy ÚJ polót VANNI, lehet venni olcsón, mindenhol akciók vannak, akár a Vörösmarty téri új áruházakban is...mégis veszek valamit, mert megnyugtat. Az már persze nem nyugtat meg, ha hónap vége felé hiányzik az a pénz. Főleg, hogy piacra nagyon szeretek járni, szép zöldségek, gyümölcsök, húsok...nem tudok egész életem során lemondani. Le van s.... az egész, most már nem érdekel, nem lesz pénz akkor nem lesz...mindig lemondtam valamiről. Elegem van!!!!
Erről ennyit. DE: BÉRLETEM VAN!!!! /Engem ne rángassanak az ellenőrök és a rendőrök!!!!/
Eddig minden törvényt betartottam. Nem csaltam, nem loptam, mindig is dolgoztam, mikor mit, vonták a fizuból amit kellett...és most ennyi.
Talán a héten nyerek a lottókon! :)

ildsisy 2008.10.13. 08:05:37

javítás a második sorban: VENNI...

Ennyi 2008.10.13. 08:08:33

(BKV-s blicceléshez)
De jó, nosza öljünk és erőszakoljunk embereket! Bántsunk, lopjunk, csaljunk! Hiszen nem attól szar ez a világ, hogy ilyenek vannak! A vállalatok vezetői lopnak! Meg egyébként is, hallottam már gyilkosokról, ezek szerint mások is csinálják, akkor nekem is szabad... Ej-ej, ugye nincs ez így rendben?

Hogy ne csináljatok segget a szátokbók: aki bliccel, adót kerül, stb., az ne szidja a "tolvaj kormányt", a bkv vezéreket. Aki meg mindent becsületesen, tisztán csinál, az szidhatja. Így jogos.

Az, hogy a bkv vesztesége mitől van, közömbös ahhoz képest, hogy illik-e bliccelni. Ne bliccelj és ha a bkv-nál így is elfolyik a pénz, akkor állj össze sokadmagaddal és forduljatok a képviselőitekhez.

Dzsungellakó (törölt) · http://dzsungelvilag.blog.hu 2008.10.13. 08:24:42

Élvezet-Áldozat

E kettő egyensúlyát kell figyelni. Ha valaki öt perc orális szex-szel megkeres egy nercbundát, és ezt nem érzi gusztustalannak, akkor neki az a nercbunda nem túlköltekezés.

Ha valaki egy hülye kis élhetetlen féreg, akkor a kirakatban se nézzen rá a nercbundákra!

gabcigirl 2008.10.13. 09:13:44



Dzsungellakó:

Na, az előző hasonlatról csak annyit, hogy az ilyen"felvilágosult" gondolkodású emberkék miatt hal ki egyre inkább az erkölcs. Mindig is "nagyon csíptem" az ilyen embereket. Szóval, aki nem megy pornós ribinek csak azért, hogy hamarabb hozzá jusson néhány rongyhoz, az azonnal kis hülye élhetetlen féreg? Szerintem nem. Csak még maradt belőle egy kicsi abból, amit emberségnek hívnak.

Az ilyen hozzászóló
- valószínűleg sok valóságsót nézett
-vagy strici
-vagy prosti
-vagy a fenti kettő valamelyikének párja
-vagy legalább haszonélvezője valami hasonlónak
-vagy magát marhára modernnek képzelő tajparaszt, és kész.

A BKV-ról meg csak annyit: nem jó bliccelni, de azért felmerül: azért legyen lassan 9 rugó a bérlet, hogy valami hülye, impotens cégvezér magas jutalmat kapjon? Ha tehetem, én sem veszek jegyet...

Atesz 2008.10.13. 09:20:39

A BKV bliccelés sokak fantáziáját megmozgatja,kinek így,kinek úgy.Szerintem irreálisak a BKV tarifái,tessék összevetni Prágával vagy más volt szoci országgal:2-3 szoros a különbség.Mégis veszteséges.A mai díj több mint 600e ft-os netto(!) fizunak felel meg,ha az 1 ill. 1.50-es szoci tarifát vesszük alapul.Közületek ki keres ennyit?

erol 2008.10.13. 09:23:20

Teljesen jogos, egy BKV jegy olyan apróság ahhoz képest amit azok... Tulajdonképpen az is apróság ha nem veszek vonatra jegyet, vagy ellopok egy túrórudit, vagy egy bármit 40 milliárd alatt. Csak az az igazi bűnöző aki nagyban lop, és addig ameddig vannak ilyenek én is lophatok egy keveset. Ez jár nekem.

bölcsésztanár 2008.10.13. 09:29:59

Szerintem is drága a BKV, nem tudom, vidéken mennyi a tömegközlekedés, de ha az ár-szolgáltatás értéke arányt nézzük, hát abból nem a BKV jön ki jól.
És sajna nem is az a tendencia, hogy javítani akarnának. Én nem hiszem, hogy van még egy olyan város a világon, ahol beüzemelnek vadiúj Volvo-buszokat, aztán két hónap múlva ugyanazon a vonalon döcög a 30 éves Ikarus. Vagy ugyanez a villamossal. Múltkor azt hittem, alattam esik szét a retro-járat, amit az új helyett futtatnak.
Vagy akkor legalább lenne normális alternatíva: bicikliutak stb.
De hát ugye Abszurdisztánban...

bölcsésztanár 2008.10.13. 09:33:55

Drága erol,

Ilyesmit senki nem állított szerintem, a bliccelés nemcsak törvénysértő, hanem erkölcstelen dolog is. Csak a kontextus, amiben nézzük, ugye, az árnyalja a képet. A lopás nem relatív, az mindig lopás marad, akármilyen formát is ölt.
Olyan jó lenne, ha mindeni ilyen erkölcsös lenne, mint itt a kedves blogolók. Biztos nem állnánk ilyen szarul.

Hátrányos helyzetű kaviár 2008.10.13. 10:02:59

marosy 2008.10.12. 20:57:12
"Hátrányos helyzetű kaviár: Hazudni, csalni, lopni csúnya dolog. A bliccelés pedig lopás."
... és a többiek

Lopni valóban nem a legelegánsabb emberi tulajdonság. Ahogy a demagóg duma sem az. A BKV szolgáltat ugyebár, a szolgáltatás szintje viszont szvsz nincs arányban az érte kért árral. És az a gond, hogy nincs alternatíva. Ha a kőműves, akit megfizetsz ferdén rakja a házfaladat, akkor elzavarod a búsba, és ki sem fizeted, hanem hívsz egy másikat. Esetleg még be is pereled, hogy kárt okozott neked ;) (jó, tudom ez már elszállt ötlet). A BKV helyett, sajna nincs kit "hívni".
Lopni valóban csúnya dolog, írjátok ezt meg a BKV vezetőségének is. Hátha rájuk hat.

Donor 2008.10.13. 10:24:31

Eh, fogyasztói társadalom. Ezeket rávenni hogy egy napig ne vásároljanak kb. olyan lehetetlen mint láncdohányost meggyőzni hogy a cigi ártalmas :)))

Nekem nem okoz gondot, hogy egy napig ne vásároljak. Hűtő, fagyasztó, spájz teli kajával, ruháim vannak, és nem leszek depressziós ha nem nézegethetek kirakatokat. Szerintem kevesen vagyunk itt napszámosok így nem hiszem hogy a pénzhiány miatt nem tudunk előre bevásárolni.

Ennek a napnak az lenne az értelme, hogy bebizonyítsuk nem vagyunk vásárlás függők...azonban az itteni hozzászólásokból csak az derült ki, hogy igen is durva függőség alakult ki sok emberben ha egyetlen napra képtelen lemondani a vásárlás élményéről.

Ez túlzások nélkül ugyan az mint a dohány, alkohol, vagy narkó függőség és kezelendő.

Donor 2008.10.13. 10:28:52

Kaviár: Van alternatívája a BKV-nak.

Évekig jártam bringával és kismotorral mielőtt lett volna saját kocsim. Bármelyiket választod is olcsóbb mint a BKV, és ha leküzdötted a kezdeti pszihológiai ellenérzésedet, gyorsan belátod hogy kifogásaid nagyrésze alaptalan vagy egyszerűen kiküszöbölhető és így sokkal kellemesebb is mint a BKV és soha többet nem ülsz önszántadból tömegközlekedési járműre, ahogy én sem.

Hátrányos helyzetű kaviár 2008.10.13. 10:40:16

Donor
Egy gond van. Baj vagyon az egyensúlyérzékemmel, soha nem voltam képes megtanulni bringázni. Pár méter után mindig q***a nagyot taknyoltam :(. Ilyen megfontolásból motornak még a közelébe sem megyek. Így nekem marad a BKV, amin néha bizony bliccelek pár megállót, ha hétvégén veszem észre, hogy lejárt az a nyüves bérlet, és nincs hol újat venni a közelben.

bölcsésztanár 2008.10.13. 10:56:56

Sajna a BKV-nak nincs alternatívája.
Nem tudsz se kismotorral, se bringával menni, ha Kőbányáról kell eljutni a Naphegyre pl, vagy ha esik a hó, vagy ha terhes vagy, esetleg van egy/két/három/négy stb gyereked, nyolcvan éves vagy, kerekesszékes, soroljam még?

Én nagyon szívesen venném, ha sok-sok cég versenyezne azért, hogy velük utazhassak. Pl. mentem már Csömörre magánbusztársaság járatával. Merthogy a HÉV tragikus ritkán jár.
Ez szerintem perspektíva.

Hátrányos helyzetű kaviár 2008.10.13. 11:08:13

Ha 80 éves vagy, akkor már nem is kell bliccelned ;) Jó na, ez most szimpla kötözködés, nem mellre szívni ;) Különben abben igazad vagyon, hogy 20-30 kilométeres távokon, nem megoldás a bringa, pláne mínusz fokokban, pláne hóban, jeges útfelületen. Talán a motor, esetleg, de még az is csak bizonyos korig.
Ennek kapcsán eszembe jutnak az orangeway buszok. De jó lenne a BKV vonatkozásában is megvalósítani őket =álmodozó szmájli=. Isten bizony, örömmel fizetném ki a bérletet.

feltételes reflex 2008.10.13. 11:47:13

bölcsésztanár 2008.10.12. 23:59:35

Néhol személyeskedő kérdéseidre a válasz egységesen: igen.

Továbbá nagyon sajnálom, ha fájdalmat okoztam a gondolatmenetemmel, de sajnos továbbra is tartom. Nem tudom, hogy bicsaklik meg nálad az a logika, hogy aki kicsiben lop, ill. elnézi a kicsiben lopást, az a nagy lopásokhoz asszisztál. Szüleidtől tanultad, vagy magadtól jöttél rá?

A Jean Valjean-szindrómát meg hagyjuk, mert itt nagyon nem arról van szó. (Van annyi lövésem az igazi, mély szegénységről, hogy tudjam, miről beszélek) Itt egy elvről van szó, amit a tények ismerete nem módosíthat. Attól még, hogy mások "nagyban" becstelenek, nem kell kicsiben is annak lenni.

Talán egyszer kitakarodik végre innen ez a mentalitás, és akkor nem lesznek becstelen vezetők sem. A táptalajt mi adjuk.

peace

feltételes reflex 2008.10.13. 12:04:48

Hogy a témához is hozzászóljak: az egyrétegű budipapíron(ami hülyeség) kívül felsoroltak igazából felfoghatók környezettudatos gondolkodásnak is, és direkt módon nem sok köze van a szegénységhez vagy a jóléthez. Nevelés vagy tudatosítás kérdése, és nem okoz nehézséget annak, aki így szokta meg, vagy önként jutott erre a döntésre. Persze, az sokkal rosszabb érzés, ha valakit a kényszer visz rá, de talán segít, ha arra gondol, hogy ezzel nemcsak magának tesz jót, de hosszútávon mindenkinek.

Ettől függetlenül, aki teheti és van rá pénze, miért ne engedhetné meg magának akár a vásárlás-mániát is. Azzal nem árt senkinek.

felhasznalo · http://gyermekszoba.blog.hu 2008.10.13. 15:56:51

Ha nagyon rám jön a vásárolhatnék, de kurvára nincs zsém, elmegyek a zöldségeshez, és veszek egy kiló almát, paradicsomot, vagy valami hasonlót. Vettem-valamit fíling kilöve, család vitaminbevitele megoldva.

Amúgy kirakatnézelődni szeretek, vásárolni nem. Nehezen döntök.

bölcsésztanár 2008.10.13. 19:10:36

feltételes reflex:

Tényleg elég bunkó voltam, ezer bocs.
Egyetértünk abban, hogy amiért mások nagyban becstelenek, attól még nem kell nekünk kicsiben lopni-csalni-hazudni. Szerintem azért kicsit összetettebb a dolog. Ha most elkezdenék róla írni, sajna politikába fulladna, arról meg most nem fogok vitázni.
Maradjunk meg inkább a takarékosság-észszerűség-környezetvédelem háromszögben, bár az sem veszélytelen.

kzol 2008.10.13. 19:30:07

Én sose veszek BKV-ra jegyet. Becstelen vagyok?

Megfejtés: Nem. Autóval járok. A BKV legfeljebb forgalmi akadály.

kzol 2008.10.13. 19:33:50

Ez a mv. Györgyi is egy idióta. Anya, ha már úgyis folyton tacskóba, madaras tacskóba jársz, ott van üvegvisszaváltó, nem kapnál sérvet, hogy visszavidd az üres üvegeket. Ha ennyire gazdag vagy, hozd el hozzám, megadom a címet, majd én visszaváltom. Én utcán gyaloglás közben felveszem az üres sörösüveget (24 HUF, 2 zsemle!!!), de akár autóval is megállok, ha észreveszem és a forgalom engedi.

bölcsésztanár 2008.10.13. 21:24:45

Én is visszaviszem a sörösüveget, csak néha sokáig tart. A helyi boltban üvegvisszaváltó-automata van, elég ostoba egy gép. Van, mikor 6-8-szor kell beraknom ugyanazt az üveget, mire felismeri.
Mit lehet kezdeni a fémdobozzal? Én mindig szelektívbe dobom, de látom múltkor, hogy felborítják az alkesz csövik és szedik ki a sörösdobozokat. Jó sokat kell nekik összegyűjteni, mire súly lesz belőle.

feltételes reflex 2008.10.13. 22:47:28

bölcsésztanár,

Rendben:)

A dolgok nyilván mindig sokkal összetettebbek, mint ahogy kinéznek, én sem vitatkozom ebben veled. (Az pedig sajátos népbetegségünk, hogy ebben az országban mindig minden kérdés, még a szakmai kérdések is, politikába fúlnak)

Takarékosság-észszerűség-környezetvédelem háromszögről meg most valamiért csak egy dolog, pontosabban egyvalaki jutott eszembe, így talán még túl személyes is lesz (egyúttal négyszögesítve is azt a háromszöget) a hsz-em:
A Nagymamám. Egyszer azt mondta, hogy nem akkor kell takarékoskodni, amikor nincs, hanem akkor, amikor van miből. Mondta ezt úgy, hogy soha életében nem állította élére a garasokat, ill. életében többször is mondott le könnyű szívvel vagyonról, anyagi jólétről. Soha életében nem kért kölcsönt (nálunk a családban ez ma is nagy szégyennek számítana, részben talán ez is magyarázza a blicceléshez kapcsolódó erőteljes averziómat is:))), de semmi pénzből is tudott nagy dolgokat elővarázsolni. Ehhez képest nagystílűen "pazarolt" olyan dolgokra a keresetéből (világéletében volt munkahelye, saját fizetése), mint hogy egy nyáron át, az összes, náluk héderező unokának jégkrémmel állított haza munka után, vagy moziba jártunk, vagy strandra, fürdőkbe, kirándulni vitt...minden kérés és követelés nélkül, lévén, hogy mi is olyan kölykök voltunk, meg a környezetünkben élők is, hogy akkoriban nem voltak sztenderdek arra nézve, hogy akkor most ez-e a menő, vagy sem, vagy egyáltalán vatafakk van. Eszünkbe se jutottak ezek a dolgok. Ha úgy vesszük, "élni" is a nagyanyám tanított meg.

Bocs a hosszú bevezetőért, térjünk a lényegre: Említettem egy előző hsz-emben, hogy nevelés kérdése is a környezettudatosság. Én észrevétlenül tanultam, a nagyanyámtól, aki külön szortírozta a dolgokat: külön a nejlonzacskót, papírt, de külön volt a Singer mellé "anyagmegőrző" vagy gombos doboz is...(de jókat játszottunk a tartalmával! :)) Vagy ő küldött el minket először üveget visszaváltani ( a pénz nálunk maradt, "kereset" gyanánt). Tudom, ma már nem lehetne ez utóbbit sem megcsinálni, főleg nem egy nagyvárosban, egyszerűen mert kicsit veszélyesebb lett egy gyerek számára a világ.
Mindenesetre nekem az a mai napig sem szarrágás-kategória, hogy pl. nem veszek műanyag szemeteszsákot, hanem helyette az úton-útfélen kapott reklámszatyrok, zacskók bélelik a szemetest, vagy hogy zsigerből akkor is odafigyelek a vízfogyasztásra, ha azt a közös költség amúgy fedezné. Sőt, bár már régesrégóta Pesten élek, így nincs is értelme, de a mai napig bennem van még az is, hogy mi a különbség a szerves vagy szervetlen hulladék között, meg hogy a szervesből mi hova is "illene"... És ehhez sztem tökéletesen klappol az is- szintén Nagymamám szemlélete -, hogy az ember átlássa, hogy nem attól lesz valaki "zöld", hogy mondjuk partikelléknek fából készült szetteket vásárol, esetleg inkább mosogat 40-50 ember után (víz+energia+vegyszer!), vagy nem veszi meg az újrahasznosított műanyagból készített "tartós fogyasztási cikket", csak azértsem...és takarékos sem attól lesz valaki, hogy soha nem enged meg magának egy kicsike jót sem. Hogy nem érdemes összeszorított s...lyukkal (f)élni. (Egyrétegű WC-papír-szindróma, naná.)

Mire is akartam kihegyezni ezt az egészet...: azt hiszem, az egyensúlyra. Hogy hogy lehet élni méltósággal, sőt vidáman, jól, magunkkal is, de közben a világgal is rendben, a körülményeket (pénztelenséget, vagy éppen az ellenkezőjét) tudomásulvéve. Hogy mi a különbség szarrágás vagy pazarlás között, a szükség vagy környezettudatosság, vagy az "élni" vagy "vegetálni" között feszülő, sokszor nüansznyi különbségekről nem is beszélve...
Persze, tudom, a példa nem elég. Ma más világ van, nekünk itt és most kell kitalálni, hogy 'ezt így hogy'.

Na, ez télleg hosszú lett, ígérem, többet ilyet nem csinálok itt :)

missparker 2008.10.13. 22:51:39

Ez jó volt reflex :) A nagymamákok bölcsek, van mit tanulni tőlük.

feltételes reflex 2008.10.13. 22:55:34

köszi, missparker ...:)

de inkább köszönjük meg, télleg, a nagymamákoknak :-)

feltételes reflex 2008.10.13. 22:57:12

bölcsésztanár:

nyakcííímke! le kell hámozni...:)

Robin 2008.10.14. 10:29:36

Az én olvastomban a 'Ne bliccelj!' azt jelenti, hogy amíg nem természetes, hogy a fizetős szolgáltatásért fizetni kell, hogy az autót ne a parkban mossák, és a fáradt olajat (egyebet) ne ott engedjék le - ha ezt valaki szóváteszi az szégyelje magát aki mosta a kocsit, és ne az érezze magát szörnyen (a kapott választól) aki szólt. Amig nem az a természetes az emberek zöme számára, hogy itt együtt élünk másokkal, akiknek ugyanannyi joguk van itt élni, tehát nem teszek olyat, amit nem szeretném, hogy velem megtegyenek. Pici másik példa: szigorítják a dohányzást közintézményekben, és minden egyéb helyen. Ebből következik, hogy már nem bent gyújtanak rá, hanem kiállnak az utcára, és jó esetben 2-3-4 vagy többen fujják a füstöt. Én meg aki befulladok tőle, nézem, hogy merre is mehetnék, hogy elkerüljem őket, mert nekik csak ők számítanak - mások nem. Nézem, ahogy anyukák egyedül kinlódják fel a babakocsit, gyerekkel, bevásárolt cuccal a lépcsőn, mert nincs rámpa, és nincs már meg a fiatal férfiak nagy többségében, hogy észrevegyék, és segítsenek. Nézzetek körül, többnyire nők segítenek a babakocsit cipelőknek - vajon miért? és ami jó volt, vajon miért tünt el? Már nem nagyon áll fel senki a járműveken, ha pocakos kismama, vagy karonülő babával száll fel valaki ez is miért? Miért dobják el a szemetet, a szemetes mellett? Miért érzik úgy emberek magukat, hogy rájuk semmilyen szabály nem vonatkozik, de mások tartsák be, mert .... Jó lenne olyan helyen élni, ahol az elültetett virák, a kirakott pad holnap is ott van, ahol van akinek eszébe jut megöntözni a frissen ültetett növényeket, de nem tépdesi meg őket mikor virágoznak. Ahol ha valaki szállítás miatt beszutykolja a környezetét, akkor nem rest seprűt venni a kezébe, és összetakarítani maga után és nem arra várni, hogy fizetjük a takarítót, majd az megcsinálja. Ahol a más munkáját, életét megbecsüljük és tiszteljük, függetlenül attól kiben/miben hisz, hogy öltözik...
Na ha ezek az apróságok nemcsak engem zavarnak majd, lehet közelebb leszünk valami olyan világhoz, amiben mindegy milyen gazdagon/szegényen, de jó élni. Ugye nem vagyok egyedül?

Robin 2008.10.14. 10:32:18

elgépelés:
elültetett virák=elültetett virág

bölcsésztanár 2008.10.14. 10:34:59

Miről kell lehámozni a nyakcímkét? A sörösüvegről? Miért, akkor felismeri? Jó, majd kipróbálom. Köszi

f. reflex:

Minden jó, amit írtál, én is valahogy így próbálom csinálni. Az a folytonos bosszankodásom oka, hogy pl ha akarok se tudok több kiló csomagolás nélküli dolgot venni, mert mindent belenyomnak 2-3 réteg valamibe. Kedvencem a liszt, dara, cukor, mert azokat hál'Istennek még mindig a régi jó papírba csomagolják, meg a tojást is többnyire.

Az én nagymamám a WC-t a kézmosóvízzel önti le, még a mai napig is a kenyérpapírt is kiteszi a WC mellé, bár már van kétrétetű WC papír is.
Elképesztő! Kis faluban nőtt fel, ahol napközben a vályúban mostak kezet, illetve a kerti budiba újságpapír-négyzetek voltak kirakva. Ja, és minden szemetet a ganédombra vittek, mert ugye nejlonzacsi, kartondoboz, sörösüveg egész egyszerűen nem volt. Az ételmaradékot meg behányták a disznóknak. Többi szemetet elégették.pnykn
Gyerekségem legboldogabb falusi nyarai, ó, hová tűntetek?

feltételes reflex 2008.10.14. 12:07:26

bölcsésztanár,

Igen. Azt elfelejtettem mondani, hogy a borosüvegekről meg főleg érdemes lehámozni. Nálunk is ilyen automata van, és ugyanaz a baja. Az ott dolgozók adták a tippet. (Mondjuk így is volt már olyan, hogy inkább átvették "hagyományosan")

Szerintem is feleslegesen sok a csomagolóanyag. Eklatáns példa a kávé. A tojástartók nagy része meg ma már műanyag, amit ki se lehet dobni a 'szelektívbe'. Nekem van a ráérősebb bevásárlásokhoz papír tojástartóm (újrafelhasználás, hehe), azt viszem magammal piacra, és tálcás tojást vásárolok bele. Mit ad isten, így olcsóbb is. Persze nem tudok mindig így tenni én sem, mert állandóan rohanok. De amikor az embernek esetleg munkája sincs, akkor legalább ideje van, és ezt az időt érdemes így (is) felhasználni. Apróság talán.
Ami viszont furcsa, hogy a régi jó barna papírzacskók milyen drágák lettek. Egyáltalán, az újrapapír drágább! Nem tudom, mi az oka.

Egyébként érdekes, hogy ezek a nagyszüleintől látott takarékos megoldások Európa gazdagabbnak számító részein a mai napig is abszolút természetesek. Igazából akkor vettem észre, mennyire pazarolunk, amikor hosszabb-rövidebb időt eltöltöttem ezeken a helyeken. Nincs 25 fokos fűtés, de még 20 sem, (feltűnt már, hogy pl. a vörösbornál ajánlott "szobahőmérséklet" 16-18 fok?) a vizet nem folyatják nyakra-főre, és ettem már nagyon egyszerű vacsorát a gazdag Svácban is: héjában főtt krumplit, sajtokkal. (Más kérdés, hogy isteni sajtjaik vannak!) Hollandiában nem ciki, ha nincs autód, akár 50 évesen, sokan úgy járnak dolgozni, hogy hárman-négyen összeállnak, összedobják a benzinköltséget és egyvalaki autójával mennek. Nem feltétlenul sóherségből (bár kétségtelenül kevésbé tudnak "élni", mint a déliek vagy éppen mi), hanem mert irtóznak az ésszerűtlen dolgoktól. Viszont meg lehet nézni, hogy tárgykultúrában, építészetben, meg egyáltalán mindenben sosem spórolósak, ha egyszer minőségről van szó.

feltételes reflex 2008.10.14. 12:27:20

Na igen, és a gyerekkori nyarak, és ó, azok a mesés kerti budik! :-))) Nagyszülőknél volt. Akkoriban már volt ugyan benti fürdőszobájuk, WC-jük is, de mi nyaranta a kertit használtuk, két fáramászás között adta magát. A rendes papír mellett -talán megszokásból- mindig állt benne újságpapír is. Nem tudom, mennyi köze volt a gyerekkorban kialakult olvasási szokásaimhoz, de gyanítom, hogy volt valami...:))))) Estére tök koszosak voltunk, és farkaséhesen vacsoráztunk a fő bázisnak számító nyárikonyhában, ahol közben a kályhán melegedett a fürdővíz.

Elkezdtem nosztalgiázni... mindenesetre, ha nekem gyerekem lenne, biztos nem hagynám ki a lehetőséget, hogy így is megismerje a világot. Nem laknék vidéken, se kertes házban, de azért jó lenne egy hely, legalább nyaranta, ahol mezítláb lehet mászkálni a fűben, meg trógerkedni egész nap, ahogy mi is tehettük annakidején.

feltételes reflex 2008.10.14. 12:32:07

Robin,

nem, nem vagy egyedül :) Az "életminőséget"" ilyen dolgokkal is lehet növelni. És még pénzbe se kerül.

bölcsésztanár 2008.10.14. 14:23:32

Robin,

Ezeken már én is sokat gondolkodtam. Főleg azon, hogy miért? Miért senkié az, ami mindenkié, és miért lett divat csak magunkra figyelni?

Tudnék sztorizni nagypocakos kismama koromból (eddig kétszer csináltam végig) BKV-n, orvosnál, utcán, sorbanállásnál stb. Meg babakocsis történetem is elég sok van, sőt napról napra újabbak. Tényleg nagyon kevesen segítenek. Azt mindig párás szemmel, jó hangosan megköszönöm. De már nem várok el semmit.

Ami a közvagyont illeti, egy ideig azt gondoltam, hogy a ronda helyeknek azért nincs megbecsültsége, mert rondák (pl. Aquincum-aluljáró). Akkor dőlt bennem össze egy világ, mikor a vadiúj Volvo-buszokat is telefirkálták, a szépen felújított játszótereken is kettétörték a padok ülődeszkáját, a csili-vili új buszmegálló üvegét is betörték.
Kérdezi is mindig a fiam, hogy kik csinálták ezeket és hogy miért nem mehet fel a földből félig kidöntött színesfém(?) mászókára. Lenyelem a keserűséget, csak annyit tudok mondani, hogy a csúnya bácsik.

f. reflex:

Svájc tök jó hely lehet, de szerintem egyedülálló. Én pl Angliában tapasztaltam megdöbbenve, hogy a legtöbb háztartásban egybe van kötve az összes lámpakapcsoló (sőt a rádió is hozzájuk csatlakozik), és mikor hazajönnek, díszkivilágítás van az egész szinten, még akkor is, ha csak az ebédlőben ülnek. Hihetetlen mennyiségű kaját dobálnak ki. Még a sarki Asdába is kocsival mentek, egy szatyornyi vásárláskor is. Mindent külön csomagolnak otthon is, és nem használják többször ugyanazt a nejlonzacskót.
A szőnyegeiket évente cserélik, minden nap minden ruhát kimosnak (farmer, kardigán, kiskabát, egyéb felsőruházat) stb. Szerintem pazarolnak ezerrel.

feltételes reflex 2008.10.14. 19:32:26

bölcsésztanár,

Uhh, ez durva... kíváncsi vagyok, mihez kezdenek majd mostanában, amikor már az 1929-es válságot emlegetik.

puffancs 2008.10.17. 09:18:33

bolcsesztanar:

hulyeseg, amit beszelsz, a kutyafeju angol a legsmucigabb nep a vilagon, fuggetlenul attol, h milyen jellegu reszeben lakik az orszagnak.
1. a lampakapcsolok nincsenek osszekotve az atlag haztartasban
2. a kenyeret akkor is megeszik piritva, amikor mar peneszes
3. furdeni csak azokon a napokon furdenek, amikor nem otthonrol dolgoznak, a gyerekek meg hetente egyszer-ketszer vannak megfurdetve
4. videken a tomegkozlekedes hianya miatt sajnos valoban csak kocsival lehet kozlekedni, de angliaban a kocsikat hozzad dobaljak semmi penzert, a biztositas rendszere nyomja le az arakat, foleg a hasznalt kocsiket. 1000 fontert 5 eves a6-os audit vehetsz, vagy egy kis rovert, 4 evest.
5. a multipack csomagolasnak megvan a haszna, ha kibontasz egy zacsko chipset (crisps-nek hivjak angliaban), nem rohad meg, amit nem eszel meg, illetve rohadas ellen nem kell feltetlenul megenned egy nagy zacsko szenhidrat-zsir kevereket, vagyis kevesebbet pazarolsz.
6. magyarorszagon sem hasznaljak ugyanazt a nejlonzacskot.
7. nem cserelnek evente szonyeget, mert nagyon draga a szolgaltatas, tobbezer font egy hazra (a szonyeget azonban olcsobban megveszed, mint otthon), es itt a berlet a divat, keveseknek adatik meg, hogy sajat hazuk legyen.

nagyon kerlek, ne irj hulyesegeket.
nannykent egy evig eltem jolszitualt 3 autos egyedulallo anyukaval egy gyerekkel, mercedes-t vezettem (igen, sajat a osztalyosom volt), de sajna a kajarol - ha nem akartam azt a szart enni, amit ok ettek - magam kellett gondoskodjak.

puffancs 2008.10.17. 09:21:56

felteteles reflex:

nem hinned el, de az atlagember, aki mondjuk nem bankarkent dolgozott, es nem vesztette el a munkajat (tizezrevel szuntek meg allasok sajnos), nem igazan erzi a kulonbseget.
az elelmiszerarak a tomeghiszteriaval ellentetben nem valtoztak (nominalisan is olcsobb, mint magyarorszag, hat meg relative), a benzin ara lefele megy, mit varnal tobbet?

feltételes reflex 2008.10.17. 14:57:45

puffancs,

köszi az infót. (ja, és mindent elhiszek, mert sosem jártam még ott:)))
Lehet, hogy az anno sokat szidott Thatcher-éra is szerepet játszik a mostani nyugalmukban?

Más: Olvastam, amit a fürdéssel kapcsolatosan írtál. Ez viszont lehet igénytelenség kérdése is, nem? Mondjuk félve írom le ezt az "igénytelenség" szót, de tény, hogy a valóban ésszerű vízhasználat mellett azért máshol is tapasztaltam ezt a nem-fürdést. (én Hollandiát ismerem jobban, de laktam együtt britekkel is, és hát valahol biztosan mániásnak néztek, főleg, hogy még a ruhákat is szín szerint válogatva mostam) Lehet, hogy ezzel együtt még tiszták, mindenesetre nekem biztosan furcsa ez a szokás.

Zahal 2008.10.21. 23:42:14

BKV-fanok figyelmébe:
majd ha nem büdös, koszos, olykor csövestanya-szerű, kiszámíthatatlan lesz a BKV, ami most még ráadásul drága is, addig mindenki szarik bele, hogy bliccel-e, vagy sem. Inkább igen.

én egy jegy árából 15 km-t teszek meg motoron.
(kényelmesen, élvezetten, gyorsan, egyedül)
melyiket is választom szerintetek?!
szezonon kívül, október közepétől áprilisig pedig autózom, vagy BKV-zok (bliccelve is).

8500 Ft a bérletért? legfeljebb ha minden nap használnám.
a BKV azért veszteséges, mert EZ EGY veszteséges üzem, vízfej és optimalizálatlan, pont mint a MÁV.

süti beállítások módosítása