Szegény gazdagok

Ez volt a Szegénység blog. És most újrakezdtem.

szegenygazdagok @ gmail . com

Friss posztok

Utolsó kommentek

  • adele: @loláb: 2013-ban olvasva ezt... vegyünk fel devizahitelt, mert az jó lesz... ne törlesszünk elő...... (2013.05.03. 22:26) Stoppolás
  • Zabaalint (törölt): @Kiszámoló: A matematika inkább alul van súlyozva a közgazdász képzésben. A megoldás nem az, hogy... (2013.01.30. 12:23) Lébecoló diákok
  • suzildi (törölt): Én is régebben olvastalak... :) (2013.01.04. 08:53) Új alapok
  • kvp: "nem becsülhető, hogy adott szakmából mennyi kell jövőre vagy öt év múlva." Orvosbol, tanarbol ke... (2012.12.21. 04:46) Lébecoló diákok
  • BA2017: @kvp: Régen tervgazdaság volt, becsülhető volt a munkaerőigény, ma piacgazdaság van, nem becsülhet... (2012.12.20. 21:23) Lébecoló diákok
  • Utolsó 20

Feedek

Lébecoló diákok

2012.12.19. 18:33 Szegényember felesége

Mi ez a drámázás? Az verte ki a biztosítékot, hogy egy fél generációra való fiatalt akart megbélyegezni a kormány. A lébecoló diák bélyegét sütötték mindenkire, aki nem fejezte be időben a tanulmányait, tekintet nélkül a körülményekre. Mindegy, hogy egy gyermek születése, betegség vagy a család anyagi gondjai miatt marad ki valaki, a nemzet meglopásával vádolták választott vezetőink. De vannak rendszerhibák is.

7 lehetséges ok, amiért nem szereznek diplomát időben egyesek

 

    1. Az állam biztosítja, hogy a képzési idő kétszereséig ingyen** tanuljanak az államilag finanszírozott hallgatók.* Azaz egy 5 éves képzést akár 10 évig lehet a szabályozás szerint végezni. Miért lehet támadási felület, ha valaki a szabályok betartása mellett kihasználja a lehetőségeit? Miért nem csökkentik ehelyett a maximális időkeretet? Legközelebb azokat stigmatizálja a kormány, akik kihasználják a GYES-t, és 3 évig otthon maradnak a gyermekükkel?
    2. Diplomák tízezreit tartják vissza az egyetemek és főiskolák tanulmányi osztályán, mert a végzett hallgatóknak nincs nyelvvizsgája.- írta a Magyar Nemzet márciusban. A diploma megszerzését nyelvvizsgákhoz kötni dicséretes, de a jelenlegi iskolai nyelvoktatás színvonala mellett kemény pénzekbe kerül a felkészülés egy átlagdiáknak. Ők azok, akik a diploma hiányában szintén bűnbakok lettek.
    3. Ellenérdekeltek az egyetemek, főiskolák is. Mivel a hallgatók létszáma után jár a fejkvóta, minél tovább tudnak egy hallgatót a rendszerben tartani, annál tovább kapják utánuk az állami dotációt. Elég szakonként egy lehetetlen követelményeket elváró vizsga vagy szigorlat, és máris elszáll az esély, hogy időben haladjon valaki a tanulmányaival.
    4. Vannak adminisztratív eszközök is, amivel az tanulmányi osztályok hátráltathatják a követelmények teljesítését. A kreditrendszer diszkrét bája, hogy elhiteti a diákokkal, hogy szabadon állíthatják össze az órarendjüket. A bukta akkor jön, amikor kiderül, hogy ha valaki nem fér be a kötelező kurzusra, a következő félévben nem pótolhatja, mert évente csak egyszer indítják. Régen hosszú sorokban nyomorogtak az oktatók irodái előtt az órafelvételi időszakban a hallgatók, most a Neptun és ETR korában egy klikkelésnyi idő elég, hogy valaki lemaradjon egy kötelező kurzusról, mert betelt a létszám.
    5. Számolni kell a kiábrándulással is. Nem tudjuk, mennyien lehetnek azok a hallgatók, akik egyszerűen elvesztik a motivációjukat, amikor az áhított szakra bekerülve kiderül, hogy a kedvenc témáját egy kiégett oktató tanítja korszerűtlen módszerekkel a már a múltszázadban is elavultnak számító tankönyvből.
    6. Az erőszakosan és drámaian megváltoztatott keretszámok a lemorzsolódás motorjai. Nem lehet kémia szakos tanárt meg mérnököt csinálni a humán beállítottságú 18 évesekből, mert az első matekvizsgáknál elbuknak az egyetemen. Ha már általános iskolában sikerül megutáltatni a matekot, fizikát és a kémiát, akkor ne csodálkozzon senki, hogy a médiaszakok vonzóbbak a fiataloknak. Nem volt jó persze az sem, amikor az állam az ingyenesen elvégezhető néprajz, művészettörténet, klasszika-filológia szakok indításával elhitette a fiatalokkal, hogy szükség van a tudásukra és el fognak tudni helyezkedni a szakmájukban.
    7. Tegyük még hozzá azt is, hogy hallgatói jogviszony mellett néhány értékes kedvezményhez is hozzá lehet jutni. Olcsóbb utazni, vállalkozni, színházba, moziba menni, amikre azért – valljuk be – szükség lenne, ha a diploma kipipálva mentalitás helyett valódi értelmiséget akarunk kinevelni ennek az országnak. Sokan vissza is élnek ezekkel a lehetőségekkel, és amíg csak a szabályok engedik, maradnak inkább hallgatók. Ha ezzel a gyakorlattal nem ért egyet a kormány, megint ott a lehetősége, hogy csökkentse a maximálisan támogatott félévek számát, ami jelenleg a képzési idő kétszerese.

 

A karácsonyi családi ebédeken okosan és tisztelettel fel kellene világosítaniuk a fiataloknak a rokonságot arról, hogy mi van a populista szólamok mögött. Mert felsőoktatási rendszer strukturális válsága nem oldható meg jól anélkül, hogy meghallgassuk a diákok hangját is. 

* A kommentek alapján pontosítok: 1999-ben kezdtem az egyetemet, akkor ez volt a szabályozás. Mi vagyunk az a nemzedék, aki akár 10 évig végezhetett ingyen a szabályok szerint egy 5 éves képzést. A mi generációnkat állítják pellengérre.

**Kihúztam az ingyen szót. Így is beleköttök? A mondat lényege nem az ingyenen van, hanem a pellengérre állításon.

296 komment · 3 trackback

Címkék: felsőoktatás diploma diákok hallgatók

A bejegyzés trackback címe:

https://szegenygazdagok.blog.hu/api/trackback/id/tr74973538

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Kaptatok nagyothalló készüléket, vazze??? 2012.12.20. 10:26:31

Micsoda ökörség ez, hogy a kormány meghallotta a diákok hangját? Miért, évekig süket volt? Vagy abból vettek előre nagyothalló készüléket, amit a TB majd megspórol egyes rákbetegeken? (Jó, ez már demagógia, de az indulat beszél belőlem.) Mi ez az orbit...

Trackback: Beletört Orbán foga az egyetemistákba 2012.12.19. 22:24:43

Fogműtéte miatt nem beszélt az év utolsó ülésnapján a Parlament rendkívüli ülésén Orbán – írja az Index. A portál szerint a miniszterelnök a hétvégén komoly fogászati műtéteken esett át, ezért nem tud beszélni. Mi történhetett Orbán fogsorával? *...

Trackback: Spiclikommandó is szolgálja Orbánt az egyetemisták ellen? 2012.12.19. 22:14:39

Hangulatjelentést kérhetett a Fidelitas-csemetéktől Viktor, ezt tálalta a közmédia úgy, mintha a tiltakozó diákok küldötteivel egyeztetett volna, TEK-hadsereg védelmében, egy felkapott és drága romkocsmában. Lépjük át azt, hogy Orbán a tiltakozó diákok...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kisa 2012.12.20. 10:49:03

@MosoMasa: Akkor miért nem írsz egyet a szerinted helyes irányból?

Pipas 2012.12.20. 10:50:22

@kisa: "De a sorsolást továbbra se tartom jó megoldásnak. "

Jah, igen, a sorsolás! A következő sztori: van egy laza tanár, osztogatja a krediteket, be sem kell járni. Ergo mindenki nála akar felvenni tantárgyat, nem számít, hogy a csávó geográfus lesz, neki mindenképpen rohadtul kell a "bámbáglikészítés a 16. század második felében délkelet-középnyugat magyarországon II." tantárgy a három kredittel meg a "hexaméteres szerkezetben előadott szarkazmus Tótkomlósi kései művészetében" négy kreditért.

Megindul a tantárgyfelvétel, a számítógép annak adja a széket, aki előbb jelentkezik. Igen ám, de 40 000 hallgató van, mindnek van otthon számítógépe, és a kilencven százalékának még nincs meg a kreditje bámbágliból meg szarkazmusból. A hallgatónyilvántartó szoftver windows-on fut, a pámbágliba három nanoszekumdum alatt belerohad.

Hogyan vegyük rá a 20 000 hallgatót, hogy ne hétfőn reggel 8:00-kor nyomuljon rá a webre tantárgyat felvenni? Legyen karonként más-más héten a tantárgyfelvétel... oké. A "háziorvos szerepe a halottszemlén" tantárgyon kizárólag progmatosok ülnek éveken keresztül, mert a TTK-n egy héttel előbb van a tantárgyfelvétel. Hoppá...

És így született a sorsolás. ;)

kisa 2012.12.20. 10:51:23

@Zabaalint:
@Pipas:
és még néhányan:
Szerintem ha az EMMI-ben elolvasnák csak ezt az egy blogot+ kommenteket, már sokkal okosabbak lennének, mint előtte. :-)

Zabaalint (törölt) 2012.12.20. 10:51:27

@Bullshit generátor:
Akkor lenne igazad, ha azok a nyomorgó brazilok mind Ronaldo-k szeretnének lenni, de a valóságban a többségük csak azért játszik, mert van igénye a szórakozásra, függetlenül attól, hogy mennyit tud enni. Egy bizonyos szint alatt persze nem tudna mozogni az éhségtől, ekkor persze hogy nem tudna focizni. De a valóságban pont ezek a kivételes esetek, valójában a legtöbb ember anyagi helyzettől függetlenül igényli és meg is szerzi az összes szint egy-egy szeletét, ezen kívül a létszükségleten kívül nem is előfeltételei egymásnak.

Pipas 2012.12.20. 10:52:46

@Zabaalint: "mi elvileg tényleg úgy van, mint ahogy mondod, de a gyakorlatban nem"

Jah, én azt írtam le hogyan van szabályozva, a szabályokat meg nem mindig tartják be sajnos. :-(

Zabaalint (törölt) 2012.12.20. 10:55:11

@Pipas:
Anno ezt úgy oldották meg nálunk, amikor még a remote desktopos Neptun volt, hogy évfolyamonként volt a tantárgyfelvétel kezdő időpontja, ami igazságos is volt, hiszen ha egyik évben nem sikerült felvenni egy választhatót, akkor az illető következő évben nagyobb esélyekkel indult. Aztán a mi évfolyamunkkal kicsesztek, mert közben ez megváltozott, tehát elején nem tudtunk semmilyen választhatót felvenni, később meg egyenlő esélyekkel indultunk az alacsonyabb évesekkel. De mondjuk sorsolás nálunk nem volt, bizonyos tárgyakra szakok szerinti prioritás volt.

kisa 2012.12.20. 10:56:49

@Pipas: Az emberi elme határtalan zsenialitása. :-)
Bezzeg az én időmben ;-)
Szemeszter elején megkaptuk az órarendet, osztjónapot! Legföljebb azon kellett izgulnunk, hogy lesz-e olyan nap, amikor 2 óránál több lyukas óra lesz benne, valamint hogy lesz-e péntek délutánra óra betéve, és ha igen, akkor az előadás lesz-e, katalógusos vagy katalógus nélküli, esetleg gyakorlat.
Hát így volt ez a régi szép időkben.

BA2017 2012.12.20. 10:58:07

@Zabaalint: Jó, de tényleg lapozzunk, mert nem ez a téma és szétoffoljuk a thread-ot. :)

kisa 2012.12.20. 10:58:56

@kisa: Azt már csak félve teszem hozzá, hogy mi még tudományos szocializmust is tanultunk.
Ja, és bölcsészként logikát. :-)

kisa 2012.12.20. 11:00:51

@Zabaalint: @Bullshit generátor: Felőlem taglalhatjátok a témát nyugodtan, érdekes a kétféle megközelítést látni. :-)

nyomasek_bobo · http://sopron.e-cafe.hu 2012.12.20. 11:01:14

Szia SZF!

Boldog karácsonyt!

Egy ismeretlen ismerős

leningrad · http://malackacico.blog.hu/ 2012.12.20. 11:01:42

Nem tudom a felettem levo 199 kommentben elhangzott-e mar, de van meg egy megfontolando dolog.
8. Az, hogy beiratkoztam az egyetemre valamelyik felevben, magaban nem kerul senkinek semmibe.
Ha valaki mondjuk 8 evig vegzi az egyetemet, de kozben a normal kreditszamot (tehat a felevenkent ajanlott (peldaul) 30 helyett csak 20-at) vesz fel, az pont annyiba kerult (a kedvezmenyeket leszamitva) az allamnak, mint az a hallgato, aki felevenkent 30-al hasitva 5 ev alatt vegez.
Miert venne fel valaki csak 20 kreditet a 30helyett? Peldaul mert dolgozik egyetem mellett, ebbol fizeti ki a koleszt, a kajat, a ruhat, mert anyuek nem tudjak tamogatni.

Ezeket a diakokat is lenaplopozza a kormany azzal, hogy szegyenpadra kuldi oket - teljesen alaptalanul - a kepzesi ido miatt. Konkretan ez volt az egyik oka, h kitalaltak a kreditrendszert...

Pipas 2012.12.20. 11:02:00

@kisa: Voltak dolgok, őrjítően értelmetlen marhaságok, amiket éveken keresztül mondogattam a "felelős" embereknek. Elképzelhetetlenül őrjítő, idegesítő f*ságok. Egyszerű lett volna a megoldás, pénzbe sem került volna.

Azt hiszed, hogy egyetlen egyet is sikerült kiharcolni? Hát nem, minden maradt a régiben.

Egy példa: kiírsz egy vizsgát a webes programmal. A program alapból a program írásának évét adja be, ha nem állítod át kézzel, akkor hoppá, máris kiírtál egy vizsgát tavelyelőttre.

Három percre rá észreveszed, de addigra már négyen felvették. A vizsgát nem törölheted, mert vannak rajta jelentkezők. Senki sem törölheti őket.

Megpróbálod értesíteni a hallgatókat, hogy vegyék már le magukat, mert addig nem tudom törölni, de a tanulmányi osztály nem adja oda az email címüket, mert az személyes adat. Megkérdezed, hogy mi a fenét csináljak, és erre az a válasz, hogy "a kiírt vizsgát mindenképpen meg kell tartani, a jegyzőkönyvet leadni, a nyilvántartó rendszerbe az eredményeket rögzíteni". Tavalyelőtt!

A program nem ellenőrzi a dátumot, azt nyilván lehetetlenül bonyolult lenne belerakni, öt év kevés hozzá.

Pipas 2012.12.20. 11:05:56

@Zabaalint: "hogy évfolyamonként volt a tantárgyfelvétel kezdő időpontja, ami igazságos is volt, hiszen ha egyik évben nem sikerült felvenni egy választhatót, akkor az illető következő évben nagyobb esélyekkel indult. "

Igen elmés és hasznos ötletnek tűnik. Miért változtatták meg, van valami rejtett hibája?

kisa 2012.12.20. 11:08:54

@Pipas: Egy jó tanár nem ismer lehetetlent! :-)

BA2017 2012.12.20. 11:11:43

@kisa: Az OFF csak az egyik oka, hogy lapoznék, a másik az influenza...nem forog az agyam rendesen, mert olyan a fejem, mintha vattával lenne kitömve. :) Így meg nehéz megérteni, amit a másik mond, pláne érvelni ellene, ha nem érzed/gondolod igaznak/helyesnek. :)

A main stream azért érdekel, mert ma téma, holnap már történelem, illetve érdekel, hogy a diákok mikor kanyarodnak el a tandíj témától egy nagyobb volumen felé, mert itt nem a tandíj a téma, illetve mikor lesz szervezettebb és célzottabb a tiltakozásuk. A Lánchíd elfoglalása nem gyakorol nyomást a kormányzatra, amint azt már jeleztem, de a társadalom vétlen rétegeire igen, tehát fals akció. Plusz adalék, hogy eddig soha nem jelent meg így, ilyen publicitással az érintettek véleménye egy társadalmi vitában, mint most. Ezt pedig betudom annak, hogy fiatalok állnak az egyik oldalon, akik azért egész ügyesen hívták fel magukra a figyelmet, semmi kiugró dolog és mégis a középpontban vannak és nem negatív a megítélésük. Ebben nyilván van szerencse is, de remélhetőleg tudatosság is. Most és itt kezd nagyon elveszni a részletekben a táj egésze, de ez ilyen...ha lesz kitartás és nem hal el a dolog, akkor az ünnepek után már sokkal tudatosabb akciókra és kommunikációra lesz szükség, mert a figyelmet megszerezni könnyű, de megtartani már nehéz. Zagyva mi? Pedig nem is. :) Én például a szervezők helyében a vonulások helyett - legalább részben - szerveztem volna ügyes flash mob-okat, mert ezt nem tudja a hatalom kezelni, hiszen egy pillanatra jön létre valami figyelemfelkeltő sé mire reagálnának rá, már rég nincs meg, csak a feelingje, a mondanivalója/üzenete érződik. :)

Pipas 2012.12.20. 11:19:04

@kisa: "Egy jó tanár nem ismer lehetetlent! :-) "

Egyszer tévedésből kiírtam karácsonyra egy vizsgát. Meg kellett tartanom. Pár jó képességű hallgató jött el, nagyon jó hangulatban, szép eredmények születtek.

A következő évben kérdezték, hogy "ugye megint lesz karácsonykor vizsga"? Lett, aztán minden évben. Mindig azok jöttek el, akik tanultak év közben, mindig nagyon jó volt a hangulat, soha nem volt bukás, sőt gyenge jegyre sem emlékszem.

Kollégák mondták is, hogy hülye vagyok, hogy karácsonykor is dolgozom. :))

Állítsuk meg a ......... 2012.12.20. 11:24:48

Matematika jó szórótantárgy bármely gazdasági szakon.
Deriválás 2 előadás alatt.
3 zéhá a belépő, ha nem sikerül, akkor ugrott a vizsga.

Azért azt is látni kellene azt, hogy hogyan viszonyulnak egyes egyetemi tanárok az órarendhez, van aki már a legelső előadást lemondja.
Első félév, első hetében alig volt megtartott előadás.

MosoMasa 2012.12.20. 11:24:54

@Pipas: Egészen konkrétan én is vizsgáztam szilveszter napján, mégpedig nem is egyszerű tantárgyból.

BA2017 2012.12.20. 11:29:17

@MosoMasa: Az első postod színvonalára céloztam.

kisa 2012.12.20. 11:29:48

@Bullshit generátor: Tulajdonképpen szerintem az a helyzet állt elő, hogy mindkettőtöknek vagyon részigazsága, szerintem. Én a Maslow-ot jó kiindulási pontnak gondolom, ami nagyrészt valóban lefedi az emberi szükségletek egymásra épülését, ugyanakkor nyilván nem tud elég árnyalt lenni a szocializációs és egyéb körülmények tekintetében, valamint egyes egyedekre lebontva, de szerintem ez nem is feladata. Az, hogy a brazil gyerekek fociznak, eredhet abból is, hogy a játék egy gyereknek alapvető késztetése, tehát íly módon a piramis alján helyezkedik el - gyerekek esetében. Nem fedi le az egyes csoportokra jellemző rítusokat sem, amelyeket minden körülmények között elvégeznek, és ezért hajlandóak éhínség idején etetni pl. a helyi sámánt, ahelyett, hogy elkergetnék az ingyenélőt.
Szóval szerintem általánosságban használható, de konkrét egyedi esetekben árnyalni kell. Mint minden hasonló nagy volumenű elméletet.

BA2017 2012.12.20. 11:31:46

@kisa: Ezt próbáltam én is domborítani, lehet, hogy sikertelenül, miszerint ez egy generikus rendszer, arra jó, hogy kiindulási alap legyen, de a környezet függvényében érdemes újraépíteni.

R2D2 & C3PO 2012.12.20. 11:31:57

Az 5. pontnál kimaradt az, hogy már egyáltalán nincs itthon klasszikus egyetemi oktatás, mentorral, főleg szóbeli vizsgákkal, valódi tudományos munkával.

Két éve szereztem meg a második diplomámat. Csak a szigorlatokon volt szóbeli vizsgarész... Bárki, bármennyit puskázhatott amúgy. És a szakmában legjobbnak kikiáltott helyre mentem, vajon mi lehet a többin?!?
Az elavult, 5 éve lejárt licenszű programokról ne is beszéljünk. Ultrakínos.

MosoMasa 2012.12.20. 11:33:13

@kisa: Milyen helyes irányból? Itt barátom ebben a blogban, de máshol sem nagyon hangzott el aolyan konstruktív javaslat, de még vélemény sem, ami arról szólna, hogy kompletten, összefüggéseiben mit lehet, vagy mit lehetne tenni, hogy a fesőoktatás ne pusztuljon le végpépp egy melegedő szintjére.
Egy nyamvadt szó nem esett arról, hogy miképp, hogyan lehetne valamennyi felelősséget kicsikikarni a nebulókból, hogy ne annyit lássanak az egészből, hogy a jó egyetemi évek és hogy ingyenes.
Itt eddig csak olyanokat olvasok, amit már írtam, hogy a szegény tanulókat mindenki csak báncsa, még a neptun is ellenük van, az oktatók mind hülyék, meg hogy a szülők és a tanulók majd tudják, hog ymi a jó!
Na hát ez egy nagy lófasz, ez csak sápítozás.

Pipas 2012.12.20. 11:33:16

@Salemi boszorkány: "Deriválás 2 előadás alatt."

Hát mondjuk ez elég is. Aztán lehet gyakorolgatni egy kicsit és mennie kell. Más kérdés, hogy szerintem a deriválás középiskolás anyag, de valamiért nem mindenütt tanítják.

Zabaalint (törölt) 2012.12.20. 11:38:21

@kisa:
A brazil gyerekek csak egy példa, ha mondjuk a felnőttek meg táncolnak, akkor az is egy szórakozás. Ezek nem rítusok, hanem pont arra mutatnak rá, hogy szórakozás ott is van, ahol éheznek, biztosan a szomáli éhezőknek is megvannak a szórakozási formáik. A jóléti államokban inkább az a különbség, hogy nagyobb szabadsága van megválasztani ezt, de ez ott meg minden szintre igaz, hiszen ételből is nagyobb a választék, de ettől még ahol nincsen választék, ott sem csak szükségletből esznek, biztosan sokuknak ízlik is amit esznek.

Mellesleg a Maslow piramisban a szeretet és összetartás is ott van, ez pedig szintén nem azon múlik, hogy van-e biztonság és nincsen-e hiány az alapvető szükségletekből. Sőt, bizonyos esetekben a biztonság hiánya okozhat összetartást, a szeretet meg független tőle. Aztán önbecsülése is miért ne lehetne egy éhező embernek? Az önmegvalósítás a tetején pedig vicc azt nézve, hogy mondjuk a kreativitás is ott van, közben meg mennyi éhező művész volt, sőt talán jobbak is voltak nagy átlagban a meggazdagodott művészeknél.

Zabaalint (törölt) 2012.12.20. 11:39:57

@Pipas:
Nem része a középiskolás tantervnek, csak egyes jobb gimnáziumokban meg fakton tanítják. Ettől függetlenül a legtöbb embernek pont nem a deriválással vannak nehézségei, hanem az integrálással meg az arra épülő dolgokkal.

kisa 2012.12.20. 11:40:35

@Pipas: Na, látod, mindig vannak, akik miatt megéri. :-)
És mivel előre nem lehet (vagy nagyon nehéz) kiszűrni, hogy ki lesz bulizós, lébecolós (ne feledjük, hogy gyerekekről van szó, akik még változnak), ezért föl kell venni 10-et, és lesz köztük egy-kettő-három, akik viszont tényleg odateszik magukat. (Mint a halak szaporodása, ha már biológia: megtermékenyül milliárd petesejt, és lesz belőle 10 felnőtt egyed... ) Ráadásul az elsőben bulizós is megkomolyodhat harmadikra, és fordítva, tehát mindenképpen "ráhagyással" kell dolgozni. Szerintem.

Állítsuk meg a ......... 2012.12.20. 11:40:54

@Pipas:
"Más kérdés, hogy szerintem a deriválás középiskolás anyag, de valamiért nem mindenütt tanítják."

Nincs is rá szükség, egyetemi gazdasági szakokon sem.
2 előadás nem elég.

Zabaalint (törölt) 2012.12.20. 11:41:00

@Bullshit generátor:
Ha egy 100%-ban ellentétes modellt vennénk alapnak, akkor is ugyanez igaz lenne rá.

xunilo 2012.12.20. 11:42:13

na az ilyen bizonyítvány magyarázások miatt nem szimpik nekem már a diákok megmozdulásai.
Nézzük csak:

1. "Miért lehet támadási felület, ha valaki a szabályok betartása mellett kihasználja a lehetőségeit?"

Miért kell kihasználni a lehetőséget? Miért nem az az alap hozzáállás, h mondjuk 6 félévet 6 félév alatt végezzen el vki?

2. "Diplomák tízezreit tartják vissza az egyetemek és főiskolák tanulmányi osztályán, mert a végzett hallgatóknak nincs nyelvvizsgája"

Talán tanulni kéne, nem? Az igaz, h a nyelvoktatás színvonala csapnivaló, de ez korábban sem volt másképp. Aki nem tudja megtanulni az iskolában, tanulja meg önállóan. Van rá már néhány módszer. Vagy menjen el magántanárhoz. Nincs a családnak pénze? Menjen el DOLGOZNI, és KERESSE meg a rávalót, mi is így csináltuk!

3. "Elég szakonként egy lehetetlen követelményeket elváró vizsga vagy szigorlat, és máris elszáll az esély, hogy időben haladjon valaki a tanulmányaival."

Tanulni kell. Nekem is volt olyan tárgy, amin csak harmadszorra mentem át. Ez nem jár még évhalasztással.

Lehetetlen követelmények? Akkor ott SENKI, SOHA nem megy át? Akkor hogy vannak egyáltalán végzősök? Hiszen akkor ezek szerint az ilyen vizsgán MINDENKI megbukik, nem? Legalábbis nekem ezt jelenti a lehetetlen...

4. "egy klikkelésnyi idő elég, hogy valaki lemaradjon egy kötelező kurzusról, mert betelt a létszám."
Akkor időben kell klikkelni! neki fontos, h bejusson nem? Akkor foglalkozzon vele időben, tegyen érte!

5. "Számolni kell a kiábrándulással is. Nem tudjuk, mennyien lehetnek azok a hallgatók, akik egyszerűen elvesztik a motivációjukat"
Ez egyszerű. Megunta, nem ez a bicikli kellett neki? Sebaj, feláll, elmegy, abbahagyja, nem lubickol az én adómból még éveket, FELESLEGESEN!
(ja, a képzés addigi költségét VISSZAFIZET! Mert olyan ugye a boltban sincs, hogy kinézem a lapostévét, hitelre mondjuk megveszem, hazaviszem, majd fél év múlva visszamegyek a boltba, h bocsánat, kiábrándultam, adják vissza a pénzt)

6. "Nem lehet kémia szakos tanárt meg mérnököt csinálni a humán beállítottságú 18 évesekből, mert az első matekvizsgáknál elbuknak az egyetemen."

Valóban nem. Ebben az esetben nem megy egyetemre, vagy azt a SAJÁT költségén teszi. És nem az én adómból ücsörög egy olyan szakon, amivel nem tud majd elhelyezkedni!

7. "Tegyük még hozzá azt is, hogy hallgatói jogviszony mellett néhány értékes kedvezményhez is hozzá lehet jutni. Olcsóbb utazni, vállalkozni, színházba, moziba menni..."
Aha. Kibújt a szög a zsákból. Bár a megoldás, amit posztoló írt, sztem jó ötlet.

kisa 2012.12.20. 11:44:22

@MosoMasa: "....egy nyamvadt szó nem esett arról, hogy miképp, hogyan lehetne valamennyi felelősséget kicsikikarni a nebulókból,"
Ezt sajnos az egyetemen elkezdeni késő...
Ráadásul nem mi (vagy legalábbis ÉN nem) vagyunk a téma felkent papjai.
Attól, hogy tudjuk, valami rossz az autóban, még nem tudjuk megjavítani. Viszont szólhatunk a szerelőnek, hogy elsőnek ne a szélvédőt verje szét a kalapáccsal.

xunilo 2012.12.20. 11:45:51

Még valami. Mindenki, aki a diákok követeléseivel egyetért gondolja ezt át:
Képezni valakit évente milliónyi forintért, úgy, hogy utána azt SOHA, SEMMIRE nem használja, az önmaga és az ország számára nem kamatoztatja, az olyan, mintha kimennénk mondjuk a Szabadsághídra és az ilyen ember képzésére kiadott ADÓFIZETŐI pénzt beleszórnánk a Dunába.
Szóval gondoljátok át, ti beleszórnátok a Dunába 2-3-4-5 MILLIÓ magyar forintot, csak úgy?

Zabaalint (törölt) 2012.12.20. 11:48:44

@xunilo:
"Tanulni kell. Nekem is volt olyan tárgy, amin csak harmadszorra mentem át. Ez nem jár még évhalasztással."

Nem minden esetben. Ha mondjuk 8 vizsgát osztasz el egy vizsgaidőszakra, lehet hogy nincs pótlási lehetőséged, a tárgy meg a leghosszabb lánc része, akkor elég egyszer megbukni.

"Lehetetlen követelmények? Akkor ott SENKI, SOHA nem megy át? "

Egyes tárgyaknál ez a vizsgáztató hangulatának is a függvénye. Tudnék mondani olyan oktatót, akinél nem tudsz úgy felkészülni, hogy biztosan átmenjél.

"Akkor időben kell klikkelni! neki fontos, h bejusson nem? Akkor foglalkozzon vele időben, tegyen érte!"

Ez olyan, mint ha lenne a boltban 10 darab áru, és 30 vásárló, aztán beszólnál annak a 20-nak, hogy a hülyék miért nem érkeztek előbb. Vagy a futóverseny győztese verné a mellét, hogy bárki lehetett első. Nem, csak egy lehetett az első, az lehetett volna bárkiből, de végül mégiscsak 1 lehet.

"Ez egyszerű. Megunta, nem ez a bicikli kellett neki? Sebaj, feláll, elmegy, abbahagyja, nem lubickol az én adómból még éveket, FELESLEGESEN!
(ja, a képzés addigi költségét VISSZAFIZET! Mert olyan ugye a boltban sincs, hogy kinézem a lapostévét, hitelre mondjuk megveszem, hazaviszem, majd fél év múlva visszamegyek a boltba, h bocsánat, kiábrándultam, adják vissza a pénzt)"

Ja, csak ha pénzes diák volt semmi probléma, de ha csóró, akkor soha nem fog kimászni az adósságból.

Pipas 2012.12.20. 11:50:54

@Salemi boszorkány: "Nincs is rá szükség, egyetemi gazdasági szakokon sem."

Vicces. Hogy a fenébe érthetné meg valaki a változó mennyiségek mibenlétét, ha nem tudja mi az a derivált, vagyis a "változás mértéke"?

"2 előadás nem elég. "

Mire nem elég? Azt mondod, hogy nincs rá szükség, de 2 előadás kevés? Ezek eléggé ütni látszanak egymást. :)

@kisa: "ne feledjük, hogy gyerekekről van szó, akik még változnak"

Felvételi, mint a shaolin kolostorban. Aki komolyan gondolja, annak sikerül, akinek nem, az megváltozik, jövőre visszajön.

BA2017 2012.12.20. 11:56:47

@Pipas: "Ezek eléggé ütni látszanak egymást. :)"

Nincs ellentmondás.

1.) állítás: Nem elég X dolog megtanítására Y idő.
2.) állítás: Felesleges megtanítani.

Nem ütik egymást. :)

Állítsuk meg a ......... 2012.12.20. 11:56:53

@Pipas:
"Mire nem elég? Azt mondod, hogy nincs rá szükség, de 2 előadás kevés? Ezek eléggé ütni látszanak egymást. :)"

Nincs rá szükség, de muszáj, mert kötelező a szaktárgyak mellett.
És nem a szaktárgyak a legnagyobb kreditesek, hanem a matek.
Ennyi.

kisa 2012.12.20. 11:58:15

@Zabaalint: Nem vagyok szakértő Maslow-dologban, amiket írsz, semmiben nem mond ellent annak, amit én írtam, hogy árnyalni kell.
Mert igen, tudunk önmagvalósító, éhező művészekről, viszont akik nem tudták éhezve önmegvalósítani magukat valamiért, róluk nem tudunk, mert elmentek széklábat faragni. Az emberi viszonylatokban nincsenek és nem is nagyon lehetnek megfellebbezhetetlen igazságok, hát ez sem az. Csak nagyjából. Mert lehet, hogy az éhes ember azért táncol, mert hiedelme szerint ezzel megbabonázza a vadat, amit aztán jól leszúr és megeszik. És az is közhely, de igaz, hogy a mediterrán és a déli népek (ide sorolom a brazilokat is) életvidámabbak - úgy nagy átlagban, a depressziósokat kivéve -, mint mások, tehát ez már csoporttulajdonság. Az is lehet, hogy marhára nincs kedve táncolni, de mivel mindenki azt teszi, nem vonhatja ki magát alóla.
De azt azért be kell látnod, hogy az emberek nagyrésze előbb enni akar és utána számítógépet. (=illetve lehetőleg mindkettőt egyszerre :-), már amelyik része tudja, hogy mi az a számítógép.)
Madách után szabadon:
Tekintsd játéknak, s legott mulattatni fog

Zabaalint (törölt) 2012.12.20. 11:59:17

@Pipas:
Éppen ez a rákfenéje a hazai "közgazdászoknak", hogy totál elment pofázós, megmagyarázós irányba az egész, eltávolodott az egész a számoktól. Ezért nem érti, hogy a deriválás miért is fontos. Én levelezőn tanulok pénzügy szakon, és annak ellenére, hogy elméletileg ennek az iránynak kellene lennie a leginkább matematika központúnak lennie, minimálisak az elvárások ezen a téren, ha valaki egy a = b/c alakú képletet át tud alakítani, az már pro szinten van.

BA2017 2012.12.20. 12:00:10

@kisa: "Ezt sajnos az egyetemen elkezdeni késő..."

Szerintem nem is kell elkezdeni, hanem a követelmény részévé kell tenni, azaz nem kell fogni senkinek a kezét, boldogul vagy sem, rajta és az előéletén múlik. Persze ez úgy korrekt, ha stabil a feltételrendszer. :)

Zabaalint (törölt) 2012.12.20. 12:07:22

@kisa:
De még mindig arról beszélek, hogy ez nagyjából sem stimmel. Ha nagyjából le akarnánk írni, akkor inkább azt lehetne mondani, hogy ezeken a szinteken van 1-1 lehetőséghalmaz, és aki mondjuk rossz körülmények között él, az minden szinten ezen lehetőségek közül csak korlátozott számú lehetőségeket érhet el. De szinte minden embernek van minden szintről, és az sem törvényszerű, hogy az alacsonyabb szintekből általában több, éppen ezért a szintekre helyezésnek sincsen értelme.

A számítógép és az élelmiszer példája jó lenne, csak az a baj vele, hogy mint ahogy mondtam, egyedül az alapszükségletek korlátozhatják a magasabb szinteket, ott is csak bizonyos alapszükségleti szint alatt, de a magasabb szintek egymáshoz képest totál tetszőlegesek. A számítógép például az önmegvalósításhoz tartozik a legtöbb esetben, de ha eszköz a kenyér megszerzéséhez, akkor az aljára is kerülhet, most tegyük fel, a legtetején van, és az önmegvalósítás része. Ennek miért lenne feltétele a szeretet és az összetartás, amelyik a kettő között van? A minimális szeretet sem szükséges, hogy élvezd egy PC-s játékban a hentelést. Nyilván a teljes önmegvalósításhoz a legtöbb embernek kellhet a szeretet, de az önmegvalósítás bizonyos elemeihez, pl. a sikeres karrierhez nem kell.

Szóval én alapnak sem fogadom el, mert véletlenszerűen is kreálhatnánk egy másik modellt, és ott is lehetne mondani, hogy alapvetően így megy, de ez meg ez kivétel, aztán kiderül, hogy majdnem minden kivétel.

Pipas 2012.12.20. 12:07:35

@Salemi boszorkány: Nem érted mit mondok. A végtelenségig lehet deriválni, de ami egy közgazdásznak kell, annak az elmélete szerintem belefér két előadásba.

@Zabaalint: Egyetértek, ezért szoktam "marketing tudományi egyetem" néven emlegetni a közgázt.

xunilo 2012.12.20. 12:09:06

@Zabaalint: "Nem minden esetben. Ha mondjuk 8 vizsgát osztasz el egy vizsgaidőszakra, lehet hogy nincs pótlási lehetőséged, a tárgy meg a leghosszabb lánc része, akkor elég egyszer megbukni."
Ezt nem egészen értem, mi az a leghosszabb lánc?
De mind1 is, mert rendben van, előfordulhat ilyen. DE! Hányszor fordulhat elő? Egy képzés altt 1-2 ilyen belefér, ezt én nem vitatom. De 8-10 éveket ez sem magyaráz.

"Ez olyan, mint ha lenne a boltban 10 darab áru, és 30 vásárló, aztán beszólnál annak a 20-nak, hogy a hülyék miért nem érkeztek előbb. Vagy a futóverseny győztese verné a mellét, hogy bárki lehetett első. Nem, csak egy lehetett az első, az lehetett volna bárkiből, de végül mégiscsak 1 lehet."

Ebben van némi igazság. De akkor ezt kell megváltoztatni és nem az ingyenességet követelni.

"Ja, csak ha pénzes diák volt semmi probléma, de ha csóró, akkor soha nem fog kimászni az adósságból. "

Ha pénzes diák volt, akkor a szülein élősködik. Ha azok olyan hülyék, h ezt hagyják, lelkük rajta. Ha viszont csóró, akkor meg az államon élősködött. És jó lenne, ha az "állam" nem lenne hülye...

Állítsuk meg a ......... 2012.12.20. 12:09:55

@Zabaalint:
Nem azért nem értem!
Nem kifejezetten csak közgáz szakról beszéltem.
És akkor még nem említettem meg, hogy 7 félév alatt, amelyikből egy félév a gyakorlat kettő azaz 2 darab szakmai nyelvvizsgát kell felmutatni.

Állítsuk meg a ......... 2012.12.20. 12:11:13

és akkor még hol van a mesterképzés?

Zabaalint (törölt) 2012.12.20. 12:12:50

@kisa:
Ugyanakkor leginkább azért idegesít a Maslow piramis, mert egyesek le szokták vonni belőle azt a következtetést, hogy nyilván mi magyarok azért vagyunk boldogtalanabbak, mint mondjuk a Latin-Amerikaiak, mert nekik az alacsonyabb szintek elérése is boldogság, nekünk meg ott vannak a nyugati szomszédaink a Maslow piramis csúcsán, meg itthon is a felső 10 ezer, és ez frusztrálja a csóróbb embereket nálunk. Holott ez nyilvánvalóan baromság, minden szinten lehet ugyanúgy elégedett és elégedetlen is egy ember, az hogy a magyar panaszkultúra létrejött, teljesen független a szükségleti szintektől.

BA2017 2012.12.20. 12:13:08

@Zabaalint: Alapvetően ott alakul ki a nézetkülönbség, hogy te egy konkrét objektumon keresztül közelíted meg mindig a szinteket. Nem érdemes. Bármilyen példánál egy konkrét tárgyat, eszközt, érzést el lehet helyezni szinte bármelyik szinten, a helye a környezettől fog függeni.

Az viszont érdekes észrevétel szerintem, hogy a piramis kizárólag horizontálisan választ el egymástól dolgokat, igaznak érzem azt, hogy vertikálisan is darabolható az egész.

BA2017 2012.12.20. 12:16:03

@Zabaalint: "Ugyanakkor leginkább azért idegesít a Maslow piramis, mert egyesek le szokták vonni belőle azt a következtetést, hogy nyilván mi magyarok azért vagyunk boldogtalanabbak, mint mondjuk a Latin-Amerikaiak, mert nekik az alacsonyabb szintek elérése is boldogság, nekünk meg ott vannak a nyugati szomszédaink a Maslow piramis csúcsán, meg itthon is a felső 10 ezer, és ez frusztrálja a csóróbb embereket nálunk."

Ez így van. Aki a piramisból ezt szűri le, az nagyon felszínesen gondolkodik vagy neki ez az eredmény kell, hát ezt hozza ki belőle. :) Az elégedettség szinte bármelyik szinten elérhető, ahogy írod, de én még hozzátenném azt is, hogy egy egyén nem is biztos, hogy látja a legfelsőbb három szintet, azaz igényes sincs rá, nem is keresi az utat arrafelé, aminek számos oka lehet, de mindenképpen környezeti eredetű. Ha így nézem, akkor bizony jó ez a hierarchia.

Zabaalint (törölt) 2012.12.20. 12:18:35

@xunilo:
"Ezt nem egészen értem, mi az a leghosszabb lánc?"

Azon ráépülések lánca, amely mondjuk egy 7 féléves szakon az első félévtől az utolsóig van.

"De mind1 is, mert rendben van, előfordulhat ilyen. DE! Hányszor fordulhat elő? Egy képzés altt 1-2 ilyen belefér, ezt én nem vitatom. De 8-10 éveket ez sem magyaráz."

Ja, de ha 1 évnél többet csúszik, akkor úgyis fizet, nem a te adódból megy.

8-10 éveket meg megmondom mi magyaráz. Pl. a bolognai rendszerre való áttérésnél a csúszás esetén egyes intézmények nem voltak hajlandóak elindítani a tárgyakat, aztán átjelentkezések lettek belőle bolognaira, ami meg a megváltozott tanterv miatt így is legalább a képzési időt jelentette.

"Ebben van némi igazság. De akkor ezt kell megváltoztatni és nem az ingyenességet követelni."

Na de eddig volt ingyenes, ezen logika szerint akkor az ilyeneket és más hibákat kell megváltoztatni, nem a fizetőst bevezetni, mert attól az oktatás minősége még nem lesz jobb.

kisa 2012.12.20. 12:25:40

@xunilo: Ez alapján kár az általános iskolában belétömött tudás is: a legtöbb ember soha, semmire nem használja se az Árpádházi királyok uralkodására, se a mohácsi vészre, se a világ vasérclelőhelyeire, se egyebekre, elég bevezetni a 4 elemit, megtanítani úgy-ahogy írni, olvasni, összeadni, kivonni, a jobbaknak esetleg mehet egy kis szorzás, osztás, osztjónapot, mehet ásóval stadiont építeni.
Szerintem az egyetemi oktatás sokkal többről szól, mint amit írsz.

Pipas 2012.12.20. 12:28:11

@Zabaalint: "nem a fizetőst bevezetni, mert attól az oktatás minősége még nem lesz jobb"

(1) Ez azért vitatható, szerintem pusztán a fizetés bevezetésétől is jobb lesz a színvonal. Közös lónak túrós a háta alapon.

(2) A fizetős képzés bevezetésének más céljai is lehetnek, amik szintén fontosak. A 27% ÁFA bevezetésétől sem lett jobb az oktatás mégis be kellett vezetni, mert kellett a zsé.

kisa 2012.12.20. 12:28:55

@Zabaalint: Ebben egyetértek, a többivel félig-meddig.

Zabaalint (törölt) 2012.12.20. 12:32:31

@Bullshit generátor:
Nem, én pont nem konkrét objektumokon keresztül nézem. Éppen arról beszélek, hogy mondjuk egy latin amerikai nyomornegyedben élőnek:

alapszükséglet: van mit enni, inni, stb.
biztonság és védelem: nem lövik le az utcán, nem rabolják ki

szeretet és összetartás: szereti a feleségét/férjét, gyerekeit, a barátait, azok is szeretik őt

önbecsülés: a környezete elismeri, hogy tisztességes családapa/családanya, és stabil állása van egy gyártósoron

önmegvalósítás: a lejjebb lévő dolgokon kívül szabadidejében a lejár a haverokkal focizni, néha söröznek, a családjával elmegy sétálni, jól érzi magát, boldog

Ezzel szemben mondjuk egy észak-amerikai felső 10 ezer belinek:

alapszükséglet: mindig azt eszik, amit akar (a gasztronómia már magasabb szint)

biztonság és védelem: azon felül, amit a nyomornegyedről írtam, el tudja kerülni a paparazzikat, újságírókat

szeretet és összetartás: ugyanaz mint a latin-amerikai nyomornegyedben élőnél

önbecsülés: Az ő cége piacvezető valamiben, és rengeteg sikeres innováció kötődik hozzá, ezt elismerik, és ő is büszke magára ezért.

önmegvalósítás: Karrierje csúcsán van, a családi életen túl golfozik luxusszállodákban és luxuspartykon jól érzi magát, a legdrágább cuccai vannak, sportautóval furikázik, egyéb hobbianak tud hódolni

Ez csak egy példa és nem is teljes, ezt azért írtam, mert jól látható, hogy ezek a szintek nem igaz, hogy nincsenek meg a nyomornegyedekben, egyszerűen ott mást jelent az önmegvalósítás. Feljebb nézve a szintek kerülnek magasabbra, nem a szintekből érnek el többet. Sőt, más környezetben vagy más személyiség esetén ezek a szintek összehasonlíthatatlanul más dolgokat tartalmazhatnak.

Szvsz a halászos példával lehetne legjobban megvilágítani, mikor a halászt győzködi az üzletember, hogy bővítse az üzletét, és az milyen jó lesz neki, hogy meggazdagodhat, és a legvégén végül ugyanazt csinálhatja, amit addig is csinált, csak akkor már hobbiból.

MosoMasa 2012.12.20. 12:37:40

@kisa: Értem. Nem vagy kompetens.
Csak abban vagy kompetens, hogy egy folyamat egyes részleteiből messzemenő következtetést és véleményt alakíts ki, úgy enbloc az egészről- gondolom széleskörű hatástanulmányt végeztél, mind társadalmi mind gazdasági téren, hog ymi lesz ennek a következménye, és nem csak a kórust ismétled. Gondolom ismered ateljes folyamat minden részletét is.
Értem én persze. Ez így könnyebb, és olyan jóleső érzés fikázni a kormányt, mert az olyan trendi.
A másik dolog.
A diákság nagyban követelőzik, és autonómiát meg miegyebek akar. De közben egy szó sem esik arról, hogy ezért ők mit tesznek, mit kívánnak tenni, milyen módon kívánják kivenni a részüket a gazdaság, az ország fellendítésében. Nwem, csak arról papolnak, hog yők a jövő kulcsai, nekik jár (!) az ingyenes oktatás, meg a többi!
Az nagyon kevés hogy ők a jövő, mert ez így nem igaz. + ahhoz hogy a jövőt megkapják, tenni is kellene valamit.
Hát a kisfaszom.
A felelősség kérdése: azt írod, hogy nem az egyetemen kell elkezdeni ezt a kérdést, akkor ezzel le is van tudva? Nincs felelősség érzetük, oszt akkor ennyi, nincs mit tenni?
Meglehet ez a mostani egy hibás dontés volt, vagy hibásan lett bevezetve. De előbb utóbb ez, vagy valami hasonló lesz a vége (nyilván ettől finomabban és jobban átgondolva), függetlenül melyik kormány ül a trónuson. Azt gondolom nem kajolod te sem be, hogy a mszp bátor vezére rögtön beígérte a tutit!?

Zabaalint (törölt) 2012.12.20. 12:39:10

@Pipas:
1. Szerintem a legjobb motivációs módszereket pont nem a fizetőssé tétellel lehetne megtenni. Különösen úgy nem, hogy közben elvonás történik az egyetemekről. Így ugyanis az eddigieknél is nagyobb kurvává válik az egyetem, eddig az volt a cél, hogy benntartsák az egyetemistákat, a fizetőssé tétellel, a pénzes rendszerben viszont könnyebben lelépnek 1-1 szórótárgyas kudarc után, ezért ezután az egyetem abban is érdekelt lesz, hogy végezzenek is.

2. És ahhoz mit szólsz, hogy ismét az inflációs cél mértékével, több mint 5%-al emelik eközben a nyugdíjakat? Addig oké, hogy nincsen pénz, de sokkal kevesebbet kellene elvonni a felsőoktatástól, ha nem lennének szent tehetnek, és mindentől arányosan lehetne elvonni. Egyébként is, ugyanannyi pénzből kevesebb hallgatóval hatékonyabb lehetne az oktatás, éppen ezért a keretszám csökkentés oké, csak nem ilyen hirtelen és drasztikusan, mint az a 10 ezres terv volt, és nem jelentős elvonással, tehát az egy főre eső normatíva növelésével. Persze emellett szükség lenne felvételire is.

kisa 2012.12.20. 12:41:42

@Zabaalint: De attól, hogy eltolod az egyes szinteket, a szintek megmaradnak, csak függőlegesen emelkednek, vagy magát a piramist növeled. Tehát alapszinten a nyomornegyedben élőnek az alapszint megsezrzéséhez több erőkifejtésre van szüksége, tehát a piramison belül nagyobb részt foglal el, mint a többi, míg a jómódúnál ez keskenyebb, mint a többi.
Vagy ha különböző méretű piramist veszel, a szegény ember piramisa kisebb lesz, mert kevesebb dologgal tudod megtölteni.
És pont erről szól a "mókuskerék", hogy ha elértél egy szintet, akkor nem akarsz lejjebb kerülni, tehát, ha gazdag emberként az önmegvalósítást a Bentley-d jelenti, akkor hajlandó vagy ezért többet dolgozni, azaz belekerülhetsz egy mókuskerékbe. Viszont ha gazdag embereként csődbe jutsz, akkor először a Bentley-t adod el, hogy tudj enni, és szarsz az önmegvalósításra.
A példa nyilván sarkított, és lehet rajta fogást találni, de talán átmegy a mondandóm.

BA2017 2012.12.20. 12:44:04

@Zabaalint: Oké, értettem, hogy mit akarsz mondani, de a két listával alátámasztottad a piramis helyességét és azt, amit mondtam, hogy a környezettől leginkább a szintek tartalma függ. Szerintem. :) Ha mégsem, akkor se válaszolj most, mert bosszanatana, hogy nem olvasom esetleg, most ugyanis lefekszem, mert gyógyulni is kell és a lázam jelzi, hogy elég volt a felelőtlen ücsörgésből. :)

Érdekes volt ez a mai nap. Talán először futottam bele olyan blog posztba, ahol minden kommentelő igyekezett érvelni és értelmesen...nem a trollok uralták a szálat. Köszi mindenkinek. :)

Pipas 2012.12.20. 12:45:42

@Zabaalint: "1. Szerintem a legjobb motivációs módszereket pont nem a fizetőssé tétellel lehetne megtenni."

Ez szerintem teljesen független. Az egyetem akkor kap pénzt, ha nem rúgja ki a diákot, ezután is akkor fog pénzt kapni, ha nem rúgja ki.

Ha a bíró csak akkor kap fizetést, ha felmentő ítéletet hoz, akkor baj van. Az, hogy mennyi fizetést kap meg kitől kapja az már mellékes.

"2. És ahhoz mit szólsz, hogy ismét az inflációs cél mértékével, több mint 5%-al emelik eközben a nyugdíjakat? "

Az egy teljesen független dolog. Megpróbálhatsz e két tény összevetéséből következtetést levonni arra nézve, hogy mik a kormány szándékai/preferenciái, de engem a kormány nem érdekel. A felsőoktatás érdekel, a kormány nem érdekel.

BA2017 2012.12.20. 12:47:12

@Bullshit generátor: Kihagytam, hogy viszont jól alátámasztottad azt, amikor a vertikális felosztás felmerült, azaz a szintek tertalma csúszkálhat föl le, de a szintek megállják a helyüket. Tulajdonképpen alapvetően a klasszikus piramis ábrázolást megcáfoltad sikerrel (előttem). Arra jutottam, hogy a piramis kétdimenziós ábrázolása hamis, de ha három dimenzióban ábrázolnánk, akkor megállja a helyét, mert az egyes síkokon más más pozícióba téve helyes.

Nem biztos, hogy érthetően írtam le, de eléggé elfáradtam, tehát elnézést, ha zavaros.

kisa 2012.12.20. 13:01:09

@MosoMasa: Kompetencia kérdésben csak önmagamat tudom ismételni: Attól, hogy tudjuk, valami rossz az autóban, még nem tudjuk megjavítani. Viszont szólhatunk a szerelőnek, hogy elsőnek ne a szélvédőt verje szét a kalapáccsal.
Nem tudom, miylen következményről beszélsz, nekem nem volt semmi javaslatom, nincs, nem is lehet, mert nem vagyok kompetens. Tudom, hogy ez így nem jó, arra, hogy ezt lássam, nem kell hatástanulmány. De az se jó, amit csinálnak, hogy
csak a hasukra ütnek (mint sok egyéb másban is), hogy kell a lóvé. De emiatt ne engem hibáztass!
"...milyen módon kívánják kivenni a részüket a gazdaság, az ország fellendítésében." márneharagudj, de ezt honnan tudhatná? Mikor a jelen pillanatban azt se lehet tudni, mi lesz holnap, nem hogy azt, mi lesz x év múlva, amikor végez.
És de igen, ők a jövő kulcsai, ők fogják kitermelni pl a nyugdíjadat, már ha el nem üldözik őket. És ebbe most ne köss bele, hogy senki nem üldözi el őket, mert de, igaz, nem korbáccsal.

"ahhoz hogy a jövőt megkapják, tenni is kellene valamit." ezt értelmezni sem tudom, annyira körmönfontnak érzem. Hogyan tudod elérni, hogy ne kapják meg a jövőt?
Felelősség: nem nincs letudva, és itt jön be a szülői ház, az általános- és középiskola a képbe. De ha valakiben huszonéves korában nem alakult ki a felelősségérzet, akkor bottal ütheted a nyomát.
Ráadásul közülük igen sokan rendkívül fejlett felelősségérzettel rendelkeznek.
Dühít az általánosításod.
És korábban már kifejtettem, hogy nem a tandíjjal van bajom, nem a keretszámokkal van bajom, hanem az ad hoc döntésekkel.
Tervezd felelősséggel a jövődet úgy, hogy kétnaponta más információk alapján kell döntened, hogy mondjuk egyik napról a másikra hozódnak olyan döntések, amelyek erősen érintik a jövődet.
Pl. negyedikes vagy, Mórahalmon élsz, és két éve arra gyúrsz, hogy joghallhgató legyél Szegeden, mivel oda be tudsz járni. Hát nem megszüntetik az ingyenes jogászképzést Szegeden?
Szóval, mielőtt a diákokon kérnéd számon a felelős döntést, kérd számon a kormányon! Tökmindegy, melyiken, mindegyiken, aki emberek életével szórakozik. 2012 decemberében nem arról kéne vitatkozni, hogy mi lesz a felsőoktatásban 2013-ban (ahova év elején, azaz 2 hónapon belül kell jelentkezni), hanem arról, mi lesz, hogy lesz 2015-ben vagy 16-ban. Akkor lehet felelősen dönteni, addig nem. És ez kormányokon átívelő projekt, ezért kellene minél szélesebb egyetértés alapján meghozni a döntéseket.

kisa 2012.12.20. 13:05:39

@Pipas: A fejkvótát meg kéne szüntetni, ez egyértelmű.Nem tudom, mi alapján kellene szétosztani a pénzt az egyetemek között, de nyilván lehet modelleket készíteni, szerintem megoldható lenne valamiféle paradigma kidolgozása.
És persze hadd döntsön az egyetem, hogy sokat akar gyengén képezni, vagy keveset nívósan, aztán a piac majd beárazza a diplomát, ahogy most is, amíg nem szólnak bele "kívülről".

kisa 2012.12.20. 13:07:18

@Bullshit generátor: NAhát, valami ilyesmire gondoltam én is...

MosoMasa 2012.12.20. 13:10:36

@kisa: "Attól, hogy tudjuk, valami rossz az autóban, még nem tudjuk megjavítani. Viszont szólhatunk a szerelőnek, hogy elsőnek ne a szélvédőt verje szét a kalapáccsal." - ennek semmi köze a kompetenciához. De nagyon máshoz sem. Attól hogy köhögsz, és ezt el tudod mondani az orvosnak, attól te sem orvos nem vagy, sem hozzáértő. A kompetenciád itt addig terjed, hogy tudod, hogy te köhögsz, tehát rólad van szó.

Pipas 2012.12.20. 13:14:19

@kisa: Hát ja. Azért ez elég egyszerű és legalább 10 éve ismeretes problémakör, elvárható lenne, hogy a kormány(ok) elintézzék végre.

MosoMasa 2012.12.20. 13:17:17

@kisa: ""...milyen módon kívánják kivenni a részüket a gazdaság, az ország fellendítésében." márneharagudj, de ezt honnan tudhatná?"

Ez barátom onnan, hogy abból a kevés kötelességből ami ráhárul, legalább a legalapvetőt teljesíti, és erre garanciát vállal: mégpedig, hogy a tudásának és képességeinek megfelelően tanul. Érti?
És erre kell a garancia, hogy ha ezt nem teljesíti, akkor milyen retorziókkal kell szembenéznie. Ezt nevezik felelősségvállalásnak.
De erről vagy hasonlóról szót sem ejtenek, csak követelnek és fenyegetőznek.

A röghözkötést is nehezményezik, de ugye azzal is fenyegetőznek, hogy kimennek dolgozni. Hát hogy van ez? az ország szarban van már egy ideje, oszt akkor az a megoldás hogy elmegyünk a picsába innen? Majd ha lesz jó fizetés akkor visszajövünk és beletesszük a picsánkat a tutiba?
Ha a vilgsajtót olvasod, akkor azt is kellene olvasnod, hogy ez a röghözkötés nem egyedül nálunk probléma, hanem számos európai ország harcol az otthonmaradásért, ki így, ki úgy.

Zabaalint (törölt) 2012.12.20. 13:17:42

@Pipas:
1. Szerintem meg nem mindegy. Ha a hallgatónak vagy a szüleinek kell fizetnie, akkor kisebb eséllyel fog maradni és tárgyakat tologatni, nagyobb eséllyel hagyja hamar abba, így a dékánnak a szórótárgyakat tartó tanárnak is szólnia kell, hogy engedjen át már több embert, mert csökken a hallgatói létszám. Amíg az állam fizeti, addig viszont abban érdekelt az egyetem, hogy mindenki a lehető legtöbb félévet töltse el, és senkit se rúgjanak ki, de buktatni egy-egy tárgyból megéri.

"Az egy teljesen független dolog. Megpróbálhatsz e két tény összevetéséből következtetést levonni arra nézve, hogy mik a kormány szándékai/preferenciái, de engem a kormány nem érdekel. A felsőoktatás érdekel, a kormány nem érdekel. "

De ez összefüggésben van az egész költségvetéssel, hiszen nem mindegy, hogy a kormány a költségvetésből mennyit áldoz felsőoktatásra. Amennyit áldoz, annyi jut, ha többet áldoz, az vagy hitel, vagy más rovására megy.

Oké, feltételezzük azt, hogy tényleg csak annyi pénz van rá, amennyit elgondoltak, és ez fix. Ez esetben viszont nem ésszerű így megfojtani a felsőoktatást, hiszen nyilvánvaló, hogy kevesebb diák jelentkezik, ha fizetni kell, méghozzá teljes vagy 50%-os költségtérítést, ha pedig kevesebb diák jelentkezik, akkor ahol 100 volt évfolyamonként, akkor lesz mondjuk 50, na de a költség nem lesz fele, hanem mondjuk harmaddal lesz kevesebb. Ez azt jelenti, hogy minden egyetem megszoríthat, mindenhol baj lesz, aztán egyes egyetemek tönkremennek, mire végül stabilizálódik a helyzet, és nagyobb egyetemek fogják összeszedni az optimális létszámot. Ennyi erővel egyszerűbb lenne egyből bezáratni egyetemeket, és összevonni a képzéseket, akkor az átmeneti időszakban nem szívja meg mindegyik.

MosoMasa 2012.12.20. 13:19:50

@kisa: Hogyan tudod elérni, hogy ne kapják meg a jövőt?
Úgy barátom, ha nem nő fel dolgokhoz, akkor ugyanabban a pocsolyában fog fetrengeni, mint mi most. Ha ez a jövőképe, akkor rajta, lehet követelni az ingyenes oktatást - a jövő számlájára! Ami jövő az övéké ugye elvileg!

Ezt már eljátszottuk nagyon, de nagyon ... most fizeted vastagon vissza az előző éra faszaságait a 3-60-es kenyértől kezdve az ingyenes egészségügyig!

MosoMasa 2012.12.20. 13:21:29

Ha úgy tetszik saját maga alatt vágja a fát - az ingyenességét előbb vagy utób megfizeti, csak nem biztos, hogy a drágább utatt kellene választani - ezt már mi ismerjük és elmondhatjuk, hogy nem jó út!

MosoMasa 2012.12.20. 13:25:18

@kisa: Egyáltalán nem biztos, hog yadhoc döntés volt - nem tudhatjuk ( ez persze kormányzati hiba, ill. nyilván taktika)
Abban egyet értünk, hogy nem egészen korrekt ez a bevezetés így, viszont azt is be kell látnunk, hogy sok választás nincs, egyelőre valami ilyen út lesz ami járható nekünk, ha nem most, akkor holnap. Nyilván valami ésszerű mértékkel - ezekre van példa bőven európában, csak hozánk kell csiszolni.
sajnos hogy fizetni kelljen, akár valamennyit is, azt nem fogjuk kikerülni. Lehet hogy egy átmeneti időszakra, vagy ... nem tudom, nincs rálátásom.

Pipas 2012.12.20. 13:30:50

@Zabaalint:
"Szerintem meg nem mindegy. Ha a hallgatónak vagy a szüleinek kell fizetnie, akkor kisebb eséllyel fog maradni és tárgyakat tologatni, nagyobb eséllyel hagyja hamar abba, így a dékánnak a szórótárgyakat tartó tanárnak is szólnia kell, hogy engedjen át már több embert,"

Viszont a hallgatótól az egyetem annyi pénzt kér, amennyit annak a diploma megér (piac). Amikor meg az állam fizet, akkor az egyetem annyit kap, amennyit a kormány hajlandó adni. A költségtérítéses képzéseken mindig is több volt az egyetem bevétele mint a fejpénz.

Persze nyilván lennének vesztes és nyertes képzések/szakok/intézmények.

"De ez összefüggésben van az egész költségvetéssel, hiszen nem mindegy, hogy a kormány a költségvetésből mennyit áldoz felsőoktatásra."

Nem túl szoros az összefüggés, mert a nyugdíjon és a focin meg a felsőoktatáson túl van vagy ezer más tétel is. Simán növelhetné a felsőoktatásra adott összeget *és* a nyugdíjat is. Vagy csökkenthetné mindkettőt.

világatlasz 2012.12.20. 13:33:39

@Bullshit generátor: Kisfiamat nem dobták ki, hanem jó eredménnyel, időn belül végzi az egyetemet egy nem könnyű szakon. Viszont látom, hogy mi történik és hogyan. A rosszindulatod meg tartsd meg másnak és máshol, mert itt értelmes emberek (is) kommentelnek.

kisa 2012.12.20. 13:34:29

@MosoMasa: Hát bakker, nem pont ezt mondom én is?

halaloszto 2012.12.20. 13:50:56

Mondok egy nyolcadikat: Nem mindenkit tudnak otthonrol havonta egy minimalberrel ellatni. Es ezert elkezd az egyetem mellett dolgozni. A kreditrendszer meg meg el is hiteti vele, hogy lassabban is el lehet vegezni az egyetemet, igy marad mellette ideje megkeresni a megelhetest.

Es mi tortenik?
1. az egyetem tok merev, es ahol tudja szopatja azt aki nem ot ev alatt akar vegezni.
2. a hallgato hirtelen felno. Felelossegteljes munkat vegez, penzt keres, komolyan veszik, szamitanak ra. Ezzel szemben az egyetemen kis hulyenek kezelik, atneznek rajta. Erdekeit semmibe veszik, cinikusak. Minden olyan, aminek az ellenkezojet tapasztalja egy normalis munkahelyen.

Es egy ido utan elmegy a kedve az egyetemre jarastol. Ha egy pillanatra az ertelmet sem latja...

Vajk

xunilo 2012.12.20. 13:57:33

@kisa: "Ez alapján kár az általános iskolában belétömött tudás is: a legtöbb ember soha, semmire nem használja se az Árpádházi királyok uralkodására, se a mohácsi vészre, se a világ vasérclelőhelyeire, se egyebekre, elég bevezetni a 4 elemit, megtanítani úgy-ahogy írni, olvasni, összeadni, kivonni, a jobbaknak esetleg mehet egy kis szorzás, osztás, osztjónapot, mehet ásóval stadiont építeni.
Szerintem az egyetemi oktatás sokkal többről szól, mint amit írsz. "

Valóban, az egyetemi oktatás többről szól. Elsősorban több pénzről. Igyekszel félreérteni, de ne térjünk el. Pl. egy kommunikáció szakos diploma, amivel azután NEM lehet elhelyezkedni, az én szememben ÉRTÉKTELEN. Sőt! Kifejezetten káros, ha erre pazaroljuk az adófizetők pénzét! Amiről Te írsz, az általános műveltség, én nem venném el senkitől, de pl ez a magyar oktatási rendszer egyik nagy hibája: felesleges információkkal tömik a gyerekek fejét, közben nem tanulják meg azt, amire igazán szükségük lenne.
És még valami: ahogy most állunk, úgy lehet, h elég is volna sokaknak az amit Te írsz. Aki motivált, az megy tovább, aki nem, az elmegy DOLGOZNI.

déjá vu39 2012.12.20. 13:58:37

@Lajosforras:

"hogy nézem,több gond van itt magukkal az egyetemekkel-főiskolákkal,mint a keretszámokkal."

Is-is.
De nem mindegyik egyetemmel. Mindig elfog a röhögés, amikor Kaposvár felé utazva meglátom az "Egyetem" feliratot. Egyik napról a másikra "Mezőgazdasági Főiskolá"-ból Egyetem lett.

Szóval, selejtezni kellene, De nem aszerint, hogy milyen pártállású a rektor, vagy a polgármester,...

kisa 2012.12.20. 13:59:40

@MosoMasa: Szerintem az volt: "köll a lóvé" szinten.
Ha én lennék a kormány, úgy csinálnám, hogy azt mondom, bevezetem a tandíjat. Öt év múlva. Évente növekvő összeggel az úl belépők számára, addig, amíg el nem éri az általam kívánatosnak tartott mértéket (ehhez nyilván kellenek számítások, amelyek már megvannak, mire bejelentem), tehát el tudom azt is mondani, hogy hozzávetőlegesen mennyi lesz az annyi az első, második harmadik satöbbi évben, és mennyi lesz a végén, ami minden évben inflációkövetően nő. Így van ideje az érdekelteknek felkészülni. Felkérem a biztosítókat /bankokat, hogy dolgozzanak ki korrekt tanulmányi megtakarítási szerződéseket, és ösztönzőket dolgozok ki, hogy az embereknek megérje spórolni (ehhez is kellenek szakértők, akik eddigre már elkészítik a terveket.) Addig - de csak addig! - bevezetem a diplomaadót: minden diplomás, aki az elmúlt 50 évben ingyenes diplomát szerzett, a jövedelme x %-át (ezt már kiszámoltatom addigra szintén szakértőkkel) befizeti.
A dolgot nyilván kell finomítani, de mint hangsúlyoztam, nem én vagyok a témafelelős.

Zollye 2012.12.20. 14:00:02

@MosoMasa: Vedd észre, hogy az alapvető probléma nem a tandíj és az autonómia és a többi hasonló dolog... A hazug demagógia amit lenyomnak a torkán mindenkinek az a probléma... És a diákok eddig az egyetlenek akik a síráson kívül mást is csinálnak. Őket még nem lehet megvenni kilóra, nem veszik be a hazug ígéreteket és nem csinálnak úgy mint aki elhiszi.
Akinek ebben az országban az elmúlt két évben a torkán akadt a NER és nem hajolt meg az most munka nélkül görcsöl a mindennapoktól, vagy kiábrándultan meggyőződés nélkül éli a mindennapjait. A bátrabbja pedig már külföldön emeli más országok GDP-jét azzal a munkaerővel tudással, főiskolai vagy egyetemi diplomával ami itthon NEM kellett.

Ezért becsülöm a diákokat. És szorítok nekik, hogy ez a lejáratógépezet ne tudja őket bedarálni.

A hatalom birtokosai a Rómaiak módszerét alkalmazzák nagyon-nagyon sikeresen: "divide et impera" /Oszd meg és uralkodj./
Ellenségeket kreálnak és egymás ellen uszítják az embereket mindeközben az összetartás szükségességéről papolnak vallási/népnemzeti köntösbe bújtatva....
Az utóbbi két évben ellenség volt:
- rendőrök/tűzoltók akiknek van pofájuk nyugdíjba menni (amit egyébként NEM a szocik találtak ki)
- Orvosok/ápolók/ akiknek van pofájuk elmenni az országból
- munkanélküliek akik csaló naplopók egytől-egyig
- rokkantak akik csaló álbetegek levágott lábbal is.
- táppénzen lévők akik táppénzcsalók
- vállalkozók akik adócsalók
- multik akik csak kiviszik a pénzt az országból
- Bankok akik el akarják lehetetleníteni a hiteleseket
- Az osztrákok mert van pofájuk földet bérelni
- a minimálbéren lévők mert tuti zsebbe kapják a fizut
- az EU mert csak akadékoskodnak és nem engedik hogy egy törpediktátor diktáljon nekik.
- Az IMF mert zsigerből gonoszak...
- Az örmények mert van pofájuk tiltakozni egy gyilkos szabadon engedése ellen.
És most a főellenség a diákság amiért nem tetszik nekik hogy hülyét csinálnak belőlük, hogy adósságba kényszerítik őket (vagy a családjukat) és bezárják előttük a felemelkedés vagy haladás lehetőségét is....

Folytassam?

Na ezért szurkolok a diákoknak

drkovax 2012.12.20. 14:08:17

@Kiszámoló: Ezért nem tudomány jelenleg a közgazdaságtan (vagy amit ezen címszóval tanítanak) hanem csak "iskola", mert a megmondó közgazdászok szerint "köcsög dolog" a matematika. Pedig arról van szó, hogy magas szintű matematika nélkül nincs semmilyen tudomány (a predikció képessége alapismérve egy tudománynak, az meg nem lesz meg a közgazdaságtanban valószínűségszámítás és differenciálegyenletek nélkül).

xunilo 2012.12.20. 14:09:36

@Zollye: "Az utóbbi két évben ellenség volt:
- rendőrök/tűzoltók akiknek van pofájuk nyugdíjba menni (amit egyébként NEM a szocik találtak ki)
- munkanélküliek akik csaló naplopók egytől-egyig
- rokkantak akik csaló álbetegek levágott lábbal is.
- táppénzen lévők akik táppénzcsalók
- vállalkozók akik adócsalók
- multik akik csak kiviszik a pénzt az országból
- Bankok akik el akarják lehetetleníteni a hiteleseket..."

Azért ha megnézzük kiderül, h a legtöbben van igazság.
Bankok: igen, el akarnak lehetetleníteni, az utolsó utáni forintomat is lenyúlják. (pl ezért nem tudnak _nagyon_ sokan érdemben fogyasztani, ami miatt meg áll a gazdaság)
Rendőrök: 40 (!!!!!!) évesen nyugdíj? Mellette csinálja ugyanazt, nyugdíj+fizuért? Az átlagember életét meg csak megkeserítik...
Munkanélküliek: hány olyat ismertem, aki csak "elment munkanélkülire" mellette feketén dolgozott
Rokkantak: a fél ország rokkantnyugdíjas (a szocik burkolt támogatásával!)
Vállalkozók: LOL LOL LOL LOL Láttál Te már tisztességes magyar vállalkozót? Mert én még olyanról nem is hallottam, aki MINDENT a törvények szerint csinál!
Multik: (+bankok) Igen, kiviszik a pénzt az országból. Már 15+ éve!

MosoMasa 2012.12.20. 14:10:22

@Zollye: Hát ez elég karcsú ... és még te ágálsz a demagógia ellen! :D

kisa 2012.12.20. 14:12:11

@kisa: Ehhez persze az kell, hogy hiteles legyek a választóim szemében, elhiggyék nekem, hogy tényleg csak öt évig lesz diplomaadó (ez amúgy nem az én ötletem, loptam valahonnan), hogy nem fogom egyik évről a másikra duplájára emelni a tandíjat.

Kiszámoló · http://kiszamolo.hu/ 2012.12.20. 14:12:16

@drkovax: látom sokaknak nehéz megérteni, hogy

- nem a matematika ellen beszélek, hanem az eltúlzott súlya miatt.
- szerintem az egyetemnek az életre és a hátralévő 45 év munkára kellene nevelnie, nem elvont és semmire nem használható elméletekre és felesleges dolgokra, legyen az matematika, vagy bármi más.

Egyébként én sem tartom a közgazdaságot egzakt tudománynak, egyik évben adnak Nobel-díjat egy elméletre, a következőben meg annak a cáfolatára.

Zollye 2012.12.20. 14:14:54

@xunilo: Miért káros egy Kommunikáció szakos dipoma? Az ilyen szakokon végzettek 80%-a fizetős képzésen vesz részt. Államilag támogatott csak a legjobbaknak van/volt. Nézz vissza régebbi felvételi tájékoztatókat ott jól látszanak a számok.
Egy jó kommunikációs szakember pedig aranyat ér és rengeteg lehetőség van előtte, a reklám és médiaszakmától a webfejlesztésen keresztül a lakberendezés, belsőépítészetig válogathatnak. Hangsúlyozom hogy JÓ szakemberről beszélek akik hajlandók tanulni és dolgozni és képezni magukat az elképzelésüknek megfelelő irányba.

Ha nem hajlandók ilyenre akkor csak értéktelen papírt kapnak, de ez minden képzésre érvényes.

Ugyanez érvényes a művelődésszervező és egyéb büfé-biliárd szakokra is amit a sok közalkalmazott töltött fel a végzettséghez kötött illetménytábla miatt.

kisa 2012.12.20. 14:15:26

@xunilo: Ezek mind valós problémák. De ennek nem az a megoldása, hogy kikiáltom őket ellenségnek, hanem leülök, megtárgyalom, kiszűröm, egyeztetek, utána változtatok a jogi környezeten és hasonlók.

MosoMasa 2012.12.20. 14:21:22

@Kiszámoló: Huha! Ilyen butaságot sem sűrűn olvas az ember!
Vélhetőleg egyéni sértődöttségből ered.
Az ilyen gondolkodás alapján tényleg még mindig csak a barlangban laknánk - megtanul az ember vadászni, oszt kész, megvolt az életre nevelés.

drkovax 2012.12.20. 14:23:30

@kisa: Ami akkor még "burzsoá áltudomány" volt még (a kétszeres Kossuth-díjas) Kalmár prof logika jegyzetének előszavában is ... ;-)

drkovax 2012.12.20. 14:25:30

@Kiszámoló: Látom, van aki még mindig nem érti, mitől nem tudomány a közgazdaságtan. És épp az a baj, hogy lerázzátok magatokról a matematikát, mint kutya a vizet, ahelyett, hogy használnátok abban a 45 évben.

Julian Plenti 2012.12.20. 14:36:15

@zolij:
1995: JPTE BTK - kreditrendszer
például

BA2017 2012.12.20. 14:39:19

@Kiszámoló: A közgazdaság tiszta matematika. Hogy lehet a súlya eltúlzott önmagában? Nics benned egy kicsit sok belőled? :)

Zollye 2012.12.20. 14:40:43

@xunilo: A rendőröket az MDF küldte 40 évesen nyugdíjba hogy megszabaduljon az előző érában gyakorlatot szerzett állománytól, és utána ezt a szokást megtartották a többiek oldaltól függetlenül.

Egyébként a problémám nem ezeknek a visszásságoknak a felszámolásával van, hanem az ellenségkép kreálásával. A rendőr nem ellenség attól hogy igénybe vesz egy számára kedvező lehetőséget... A munkanélküli aki fusizik mellette nem ellenség hanem szabálysértő akitől el kell venni a juttatást. A rokkantságot felül kell vizsgálni mert nagyon sok visszaélés volt/van vele, de attól a rokkantak mint csoport nem ellenség.... és folytathatnám a sort.
Csak egy gondolat a rokkantakról. Ha tényleg ilyen sok rokkant munkaképes, miért nem azokat az orvosbizottságokat vonják felelősségre akik korábban megállapították a jogosultságokat??????
A bank sem ellenség hiszen egy jól szabályozott bankrendszer tényleg előreviheti a gazdaságot. A multi sem ellenség, hiszen egy jól szabályozott környezetben hatalmas felvásárlópiac lehet a helyi gazdaságnak... (oké tudom hogy ez egy utópisztikus kép, de nem ez a lényeg)
Az egyetlen igazi ellenség a korrupt politikus de ez a kör valahogy kimaradt eddig :-(

kisa 2012.12.20. 15:14:14

@Zollye: Ha csak a KORRUPT politikus lenne az igazi ellenség!

kisa 2012.12.20. 15:56:47

Na, valami ilyesmire gondoltam a tervezés, konszenzus, megbeszélés, egyeztetés kapcsán:
index.hu/belfold/2012/12/20/tiltakozo_civil_szervezetek_mukodnek_egyutt_az_egyutt_2014-gyel/

kisa 2012.12.20. 15:59:20

@kisa: Persze be kéne vonni a fideszes/szel szimpatizáló szakpolitikusokat is, kivéve Hoffmann Rózsát, mert ő már demonstrálta, hogy hogyan nem lehet/szabad.

kvp 2012.12.20. 19:49:27

"@kvp: Ezzel csak az a gond, hogy nagyjából a szakmák létszámigénye felének megfelelő mennyiségű diplomás végezne..."

Ha 50%-os a lemorzsolodas, akkor ketszer annyi embert kell felvenni. Viszont onnantol se anyagi vesztesege nem lenne az allamnak (aki kiesik fizet), se a diakok nem panaszkodhatnanak (aki tenyleg elvegzi az ingyen meguszta). Ez regen mukodott. Nem tudom miert kell manapsag a kreditekkel jatszani, csak bonyolitja a dolgot es szinte senkinek sem jo.

BA2017 2012.12.20. 21:23:28

@kvp: Régen tervgazdaság volt, becsülhető volt a munkaerőigény, ma piacgazdaság van, nem becsülhető, hogy adott szakmából mennyi kell jövőre vagy öt év múlva.

kvp 2012.12.21. 04:46:39

"nem becsülhető, hogy adott szakmából mennyi kell jövőre vagy öt év múlva."

Orvosbol, tanarbol keves van, ez becsulheto, mivel allami allasok. Mernokbol is keves van, ha gyartokapacitast akarunk idevonzani. Kozgazdaszbol meg bolcseszbol pedig tul sok, mert nem tudnak a szakmajukban termelo munkat vegezni. Ha elmennek mashova akkor csak veszteseg, ha meg nem a szakmajukban dolgoznak, akkor kar volt tanitani oket. Ez is becsulheto elore.

Egyebkent meg, ha az aktualis torvenyek szerint van tervhivatal, akkor tervgazdasag is lesz:
net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A1100248.KOR&celpara=
tovabba:
www.kormany.hu/hu/nemzetgazdasagi-miniszterium/hatterintezmenyek
es ezen belul a Nemzetgazdasagi Tervezesi Hivatal

Zabaalint (törölt) 2013.01.30. 12:23:35

@Kiszámoló:
A matematika inkább alul van súlyozva a közgazdász képzésben. A megoldás nem az, hogy az egyetemeket gyengítik, hanem egyszerűen sok pozícióba nem közgazdász diploma, hanem valami 1-2 éves gyorstalpaló kellene. Aki tényleg közgazdász munkát is végez, annak kell a matematika.

Szvsz a közgazdász képzésben inkább a rizsa a sok.
süti beállítások módosítása